Nyheter.

2019-06-18 14:58
  • Brännö varv drog tillbaka hälften av sitt ekonomiska stöd till Qviding när klubben presenterade den nya matchtröjan.  Foto: Sanna Arbman Hansing
    Brännö varv drog tillbaka hälften av sitt ekonomiska stöd till Qviding när klubben presenterade den nya matchtröjan.
  • Fotbollsklubben Qvidings matchtröja.  Foto: Qviding
    Fotbollsklubben Qvidings matchtröja.
Puffetikett
ETC Göteborg

Klubbens sponsor drog sig ur på grund av pridetröja

I samband med pridefestivalen lanserade fotbollsklubben Qviding en regnbågsfärgad matchtröja. Det fick skärgårdscaféet Brännö varv att ta tillbaka sina sponsorpengar.

I helgen lanserade fotbollsföreningen Qviding FIF sitt nya matchställ. Längs med den vita tröjan löper en regnbågsfärgad rand som signalerar att alla ska känna sig välkomna i klubben. Enligt klubben har initiativet hyllats av spelare, föräldrar och sponsorer.

Den regnbågsfärgade tröjan var dock inte populär hos sponsorn Brännö varv. Efter en mejlväxling mellan klubben och sponsorn valde de att dra tillbaka häften av sitt ekonomiska stöd till föreningen. Klubben svarade med att betala tillbaka hela summan, eftersom de tycker det är viktigt att sponsorerna ska stå bakom deras värderingar.

Viktig symbol

Qvidings ordförande Rikard Attling menar att tröjan är ett viktigt statement. Den är en symbol för att klubben försöker skapa en jämställd och normkritisk verksamhet. Under året hoppas föreningen att de ska bli HBTQ-certifierade och de har också planer på att starta en fotbollsverksamhet för icke-binära.

– Vi tycker att det här är ett statement som inkluderar alla, oavsett läggning, hur man ser ut, var man kommer ifrån och så vidare, säger Rikard Attling.

I helgen spelade damlaget sin första match i de nya kläderna. Hädanefter ska de användas när fyra av klubbens lag spelar bortamatcher. Enligt Rikard Attling är tröjorna ett sätt för klubben att visa att de vill stå emot den grabbiga kulturen inom sporten.

– Det är ju också vanligt inom fotbollen med problem med machokultur. Och därför är det också viktigt att vi gör det här, så att vi kan jobba med att få ännu bättre attityd inom fotbollen, säger han.

Sponsorn Brännö varv upplevde att föreningen tvingade på sina spelare politiska budskap genom att byta till de regnbågsfärgade matchtröjorna. Företagets VD Lise-Lotte Leksell Bernhardtz vill inte uttala sig om fallet utan hänvisar till en kommentar hon skrivit på skärgårdscaféets hemsida. Där står det att de drog tillbaka sponsorpengarna eftersom de tyckte att fotbollsklubbens medlemmar borde fått tycka till innan klubben bytte tröjor. Hon upplever att de blivit felaktigt uthängda på Qvidings hemsida och säger att deras jurist just nu tittar på hur de ska gå vidare.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter