Nyheter.

2017-09-12 14:42

Chalmersstudenter anmäler reklam för sexhandel

Chalmers studentkår har polisanmält dejtingsajten Rich meet beautifuls reklamkampanj, där studenter uppmanas att dejta rika män för att finansiera sina studier.

Den nya dejtingsajten Rich meet beautiful uppmanar studenter att dejta rika äldre män i stället för att ta studielån. Förra veckan satte de upp en stor reklamaffisch som föreställde en halvnaken tjej i närheten av Chalmers och nu har studentkåren anmält kampanjen till både polis och reklamombudsmannen, rapporterar P4 Göteborg. Chalmers studentkår var först i kontakt med reklamombudsmannen där kåren fick rådet att också ta kontakt med polisen för att utreda om det kan vara så att sajten gör sig skyldig till koppleri.

– Det var många som reagerade starkt på att den här reklamen fanns på Chalmers campus, säger Carl Toller, kårordförande för Chalmers studentkår.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Enligt polisen hörde Chalmers studentkår av sig till polisen under förmiddagen för att fråga hur de skulle hantera situationen. Under lunch i dag tisdag har kåren sedan lämnat in en anmälan.

– Vi hoppas att det ska prövas för att se om det är lagligt verksamhet eller inte. Vi vill samtidigt göra ett tydligt avsteg och visa att vi inte stöder den här typen av verksamhet eller reklam alls, säger Carl Toller.

P4 Göteborg har också pratat med norrmannen Sigurd Vedal som står bakom sajten. Han tror sig röra sig inom lagens gränser. 

– Det är en missuppfattning att detta handlar om köp och försäljning av sex, säger han till P4.

Carl Toller menar att det är något som framtiden får utvisa.

–  Det är hans synsätt, vi har ett annat, just därför vill vi också pröva detta, säger han.

Reklamen har varit placerad på fordon och då är det svårt för Chalmers själva att stoppa reklamen.

– Vi kan inte göra något när den befinner sig på gatumark, säger Christian Borg, presschef på Chalmers som också menar att skolan ställer sig bakom studentkårens värderingar.