Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

”Antipluggkultur” bland pojkar går att förändra

Fredrik Zimmerman menar att grunden till pojkars ”antipluggkultur” läggs tidigt, i hur föräldrar och förskolepersonal bemöter och pratar med flickor respektive pojkar.
Fredrik Zimmerman menar att grunden till pojkars ”antipluggkultur” läggs tidigt, i hur föräldrar och förskolepersonal bemöter och pratar med flickor respektive pojkar. Bild: Foto: Fredrik Sandberg / TT

ETC Göteborg.

Vad är det som gör att flickor generellt har högre betyg än pojkar i skolan? En orsak är den ”antipluggkultur” som finns på en del skolor, där det bland pojkar anses ”mesigt” att plugga. Men det mönstret går att bryta, enligt en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

Att flickor har högre betyg än pojkar i grundskolan är ett välkänt faktum. Genom åren har det gått lite upp och ner, men trenden är att klyftan mellan pojkars och flickors resultat ökar. Det enda ämnet i dag där pojkar har högre betyg än flickor är idrott och hälsa.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Göteborg!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln