Ledare. Tomas Kåberger.

2018-07-25 03:00
Puffetikett
ETC Göteborg

På vilka villkor ska fossilberoende bilar säljas?

Bland värmerekord i världen och rekordstora skogsbränder i Sverige, har vi fullt upp med att hantera de oundvikliga konsekvenserna av en varmare värld.

Men samtidigt gäller det att tänka på hur vi i världen ska undvika risken för framtida, värre klimatförändringar som är ohanterliga. Sveriges klimatmål och klimatlag är vår del av denna globala ansträngning. Vi är inte mest ambitiösa, men Sverige har i alla fall satt upp mål.

Ett av dessa är att utsläppen av koldioxid från trafiken inom Sverige ska ha minskat med 70 procent om tolv år. Riksdagen har fattat beslutet, men frågan är fortfarande hur det ska gå till. Tittar man på dagens personbilsstatistik ser det svårt ut: de senaste tio åren har antalet konventionella bensin- och dieselbilar ökat med tio procent till 4,5 miljoner. Antalet el-, elhybrid-, etanol-, och gasbilar är fortfarande inte ens en halv miljon.

Två miljoner personbilar i den svenska trafiken, ungefär 40 procent av alla personbilar, är äldre än tolv år. Tänk om det gäller år 2030 också! Då skulle minst 1,5 miljoner av dagens fossilbilar vara i drift då med. Detta även om alla dagens bilar med alternativa drivmedel överlever.

Även om nya bilar körs mer än andra och även om en del av de konventionella bensin- och dieselbränslena kan produceras från biomassa är det vara svårt att tro att många ytterligare bensin- och dieselbilar får plats efter 2030 om utsläppen ska minska med 70 procent. De som från och med i år köper konventionella bilar bör alltså förstå att alla dessa bilar inte kan användas efter 2030 och att bilarnas värde därför kan falla snabbt.

Man kan hävda att det ska fortsätta vara fritt fram att sälja sådana bilar till folk. Klimatlagen är offentlig och alla kunder bör förstå att den sänker det framtida värdet på bilarna. Det ska vara fritt fram att göra affärer. Människor är väl informerade och ekonomiskt rationella. Men frågan är om det verkligen är så enkelt.

Tillverkarna av fossilbilar kan ju ha ett intresse av att fortsätta sälja fossilbilar i förhoppningen om att många individer som har investerat i sådana bilar blir en stark opinion för att upphäva lagen och tillåta fortsatta, ohämmade utsläpp av växthusgaser.

Vill man att ambitionen att minska utsläppen ska lyckas bör man istället försöka undvika att medborgarna hamnar i ekonomisk knipa då den genomförs.

Kanske kommer det inte ens behövas förbud eller restriktioner för att fossilbilarna ska bli värdelösa. Elbilar är redan idag billigare i drift och underhåll än fossilbilar. Att tillverka bilarna och deras batterier håller snabbt på att bli billigare och de kan snart vara billigare att köpa, billigare att energiförsörja, billigare att underhålla och billigare att återvinna än fossilbilar.

Titta man i den svenska statistiken har antalet elbilar ökat med i medeltal nästan 70 procent per år under det senaste decenniet. Om denna utveckling fortsätter kommer antalet elbilar år 2030 att vara större än det totala antalet personbilar idag. Utslagningen av fossilbilar kanske inte blir en politisk fråga utan helt enkelt resultatet av en fin industriell utveckling i bilbranschen.

Men när ekonomiska och tekniska prestanda för elbilar blir bättre än för bränsledrivna bilar blir det därmed samhällsekonomiskt rationellt att skynda på utvecklingen. Då finns det inte längre några samhällsekonomiska argument för att bränsledrivna bilar ska tillåtas störa eller väcka sovande människor i städer med sitt buller eller att de ska tillåtas döda människor med luftföroreningar.

Med ekonomiska argument kommer man då att införa förbud mot traditionella motorer i tätorter. Vi ser det redan. I Hamburg och Oslo har dieselbilar tidvis förbjudits för att hålla nere luftföroreningar vilket snabbt gjort dessa bilar mindre attraktiva för dem som alltid vill kunna köra.

En modernisering av bilparken genom elektrifiering ger hälso- och välfärdsvinster i städerna. För bilister i glesbygd kan elektrifieringen innebära fördelar eftersom man inte längre är beroende av ett nät av tankställen utan kan använda elnätet och ladda bilen hemma eller varhelst det finns el.

Eftersom elbilar redan idag blir som mest lönsamma om man kör långt är de redan mer fördelaktiga för glesbygdsbor som kör några tiotals mil per dag jämfört med stadsbor som bara kör några enstaka mil. När utbudet av elbilar med flera tiotals mils räckvidd ökar kan detta få snabbt genomslag.

Biltillverkarna, som både säljer dagens bränsledrivna bilar och utvecklar elbilar, vet hur prestanda håller på att utvecklas. Men det gör inte många kunder. Bilförsäljarna har ett större kunskapsövertag än vanligt som de kan använda för att fortsätta sälja bilar som kunderna inte förstår riskerna med att köpa.

För världen är möjligheterna att ge människor bättre livskvalitet genom förnybar el och elbilar positiva. Men för dem som köper fossilbilar de närmaste åren blir det dyrt.

Därför är frågan värd att ställa: På vilka villkor ska försäljning av fossilberoende fordon tillåtas?

 

Tomas Kåberger
Tomas Kåberger 

Professor i Industriell energipolicy vid Chalmers och ordförande i Renewable Energy Institute, Tokyo. Han var tidigare generaldirektör för ­Energimyndigheten.