Ledare. Tomas Kåberger.

2018-02-14 03:31
Foto: TT

Optimister måste också förverkliga ny ren teknik

Det är verkligheten som är viktig. Därför gäller det att, så ofta man kan, kontrollera hur de föreställningar man har stämmer med verkligheten. Man skall inte vara rädd för att upptäcka att man har haft fel. Det är ju när man insett att man haft fel som man faktiskt har lärt sig något.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Jag inbillade mig länge att det var omöjligt att bygga batteridrivna flygplan som kunde transportera människor. Det visade sig fel i verkligheten. Det såldes ensitsiga elflygplan med tvåtimmars räckvidd i Kina medan jag fortfarande sade att det var omöjligt.

Sedan dess har man flugit ett solcellsdrivet bemannat flygplan runt hela jorden.

Nu är det en fråga om hur många passagerare framtida plan skall kunna ta, och hur långt de skall kunna flyga. Det brittiska flygbolaget Easyjet säger att man skall klara alla flygningar kortare än 50 mil på el inom ett decennium, och Norges nya regering har gett sin flygmyndighet uppdrag att förbereda för ett elektriskt inrikesflyg.

Möjligheter, visioner och planer är bra, men de måste förverkligas för att klimatriskerna skall undvikas. Att flygplan kan köras med förnybar energi räcker inte. Man måste göra det i verkligheten. I Sverige finns varken visioner eller planer, bara möjligheter.

En Scania-representant kommenterade i december nyheten om Teslas batteridrivna lastbil med att den var ”Jättebra för att transportera chipspåsar”. Han gjorde samma fel som jag gjorde om flyget, och trodde att batterierna skulle vara så tunga att denna dragbil inte skulle kunna dra normalt tunga laster. Vår föreställning att batterier är tunga ledde oss fel. Den information som sedan visats för Teslas lastbil säger att man visserligen har fler ton batterier, men man slipper motor, växellåda och dieseltank. Total blir skillnaden ungefär 9 ton för Teslan mot 8 ton för motsvarande konventionell dragbil. Detta gör bara några enstaka procent på totalvikten vilket ekonomiskt kompenseras av att Teslas dragbil accelererar snabbare och klarar brantare backar utan att tappa fart.

Snabba, nya insikter hos Scania gjorde att man i slutet av januari beslöt att investera i en batterifabrik.

Teknisk utveckling gör det viktigt att kolla att ens uppfattningar inte blivit fel med tiden. Utvecklingen har öppnat möjligheter och gjort alternativen till fossila bränslen och kärnkraft billigare på många områden. Dessa framsteg visar att det är möjligt att nå målet att stabilisera halterna av växthusgaser i atmosfären. Men man får inte tro att dessa mål blivit verklighet bara därför att de blivit möjligheter. Det är verkligheten som är viktig.

När motorvägen längs västkusten byggdes för trettio år sedan, trots att det var olönsamt och miljöförstörande, hävdade regeringen att den inte skulle vara miljöförstörande eftersom bilarna kunde göras rena. Problemet är att bilarna 30 år senare, fort farande, är fossildrivna, bullrande och förorenande.

Idag är det olönsamma och miljöförstörande flyg och flygplatser som rättfärdigas med att flygplanen skulle kunna drivas med biobränslen eller el. Men det finns ingenting som ger oss anledning att tro att flyget i verkligheten kommer sluta använda fossila bränslen i Sverige.

Elpolitiken i Sverige har försvarats med samma luriga metod. El är bra för den kan produceras från förnybara energikällor. Låt oss bara först bygga ut kärnkraften, eller använda fossil gas några decennier så kan näst-nästa riksdag ordna förnybar el.

Riktigt bra är ju eldrift bara om elproduktionen är förnybar. Det räcker inte att sol- och vind-el är lönsamt och kan ersätta den hållbara elproduktionen omkring oss. Vindkraftverken måste byggas och drivas. Solcellerna måste upp på taken och börja producera el.

Metallindustrin skall inte beskattas eller begränsas, trots att den har gjort att Sverige nu konsumerar mer kol än Danmark. Den skulle ju kunna ersätta kol med vätgas producerad från förnybar el. Det gör nästa företagsledning.

Visioner är inte verkligheten. Det är det verkliga är det som är viktigast. Det är nästan obegripligt att det är något man behöver skriva. Teknikoptimistiska drömmar löser inga problem. Det är verkliga tekniska förbättringar gör det.

Koldioxidutsläppen fortsätter att öka i världen. De ökar mindre än förut, men de ökar. Kolbrytningen i världen har minskat sedan 2013, medan utvinningen av olja och gas har fortsatt att öka.

Klimatproblemen växter, men det gör också de tekniska möjligheterna att lösa dessa problem. Världens klimatutmaning är möjlig att klara av. Det är tekniskt möjligt och ekonomiskt lönsamt för de flesta i världen. Men man får inte låta de få men mäktiga som tjänar på att fortsätta förstöra världen använda möjligheterna för att lugna ner oss. Att det finns billiga solceller att producera el med är inte något som gör att vi kan vänta med att stänga kolkraftverk. Att det finns biodrivmedel och förnybar  el som kan driva flygplan är inge anledning att subventionera fossildrivet flyg. 

Vi måste också snabbt göra möjligheterna till det normala. Det räcker inte med visioner. Det är  verkligheten det gäller.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Tomas Kåberger
Tomas Kåberger 

Professor i Industriell energipolicy vid Chalmers och ordförande i Renewable Energy Institute, Tokyo. Han var tidigare generaldirektör för ­Energimyndigheten. Ledarskribent i Dagens ETC.