Kultur & Nöje.

2020-06-25 10:29
  • Nya, permanenta Lilla scen på Stadsteatern kommer att öppna upp för en annan typ av föreställningar med mer publikkontakt och annat formspråk. Runt den blir det foajé och även en matsal. Bild: Christian Egefur
    Nya, permanenta Lilla scen på Stadsteatern kommer att öppna upp för en annan typ av föreställningar med mer publikkontakt och annat formspråk. Runt den blir det foajé och även en matsal.
  • Göteborgs Stadsteaters vd och teaterchef, Björn Sandmark. Bild: Christian Egefur
    Göteborgs Stadsteaters vd och teaterchef, Björn Sandmark.
  • Bild: Christian Egefur
  • Bild: Christian Egefur
  • Bild: Christian Egefur
Puffetikett
ETC Göteborg

Stadsteatern får ny skrud mitt i krisen

När coronapandemin vällde fram så hade Göteborgs stadsteater redan planerat sin nedstängning länge. De står mitt i rejäla ombyggnationer där bland annat Lilla scen blir permanent, ny restaurang och nya barer ska tillkomma och publiken ska få det både modernare och lite mer som förr.

En vandring genom Göteborgs stadsteaters labyrintliknande innanmäte med dess vd och teaterchef Björn Sandmark blir som en guidad tur bland det som vanligtvis inte syns för besökande teaterpublik. Allt från de stora repetitionssalarna som tillkom vid den förra stora ombyggnationen, de ovala fönstren som fått japanska arkitektstudenter att komma och dokumentera, till de många självinköpta målningarna på det egna kontoret och alla gamla masker och annan scenografi som nu istället pryder väggarna får en kommentar eller liten historia.

Egentligen ska vi prata om det som inte har någon historia alls än så länge. Teatern håller just nu, och hela vägen fram till hösten 2021, stängt för ombyggnad och renovering. Då ska det bland annat finnas en ny restaurang, en nybyggd ”Lilla Scen” och en biljettkassa återställd till sitt ursprungliga utseende. Ombyggnationen var planerad sedan länge, så Göteborgs Stadsteater ser ut att bli en av få kulturinstitutioner som klarar sig relativt oskadda från coronapandemin.

– Det är sån slump och tur så det liknar ingenting. Vi hade ju redan budgeterat för att vi inte skulle ha några intäkter det här året alls i stort sätt, berättar Björn Sandmark vid ett bord i teaterns personalmatsal.

Fick stänga i förtid

Oskadda är måhända en överdrift. ”Kontrabasen” med Tomas von Brömssen i spetsen hade knappt hunnit ha premiär när teatern fick stänga i förtid. ”Slutspel” av Samuel Beckett, regisserad av Ronnie Hallgren, hann inte ens det.

– Vi har tappat sammanlagt fem, sex miljoner i intäkter men vi har sparat ner nästan lika på grund av lägre kostnader när vi inte spelar, men också andra neddragningar. Så ekonomiskt sätt ser det i nuläget helt okej ut. Sen vet man inte, det kan ju dyka upp oförutsedda utgifter när man bygger om. 

De förlorade pjäserna hoppas han att ska kunna sätta upp igen när teatern återöppnar.

Ombyggnad och renovering är något som varit på gång och behövligt länge.

– Vissa saker har legat i luften ända sedan förra ombyggnaden, som var klar 2002. Då fick man liksom stänga av då man insåg att man inte kunde göra riktigt alla grejer. Sedan har min företrädare Ronnie Hallgren drivit frågan om en ny, mindre scen, i flera år. Det var tänkt att man skulle bygga till ut mot parkeringen mot Johannebergsgatan. Men det visade sig att det hamnade på en för hög summa.

Istället uppstod tillfälliga Lilla scen, där de lite mindre och ibland lite mer experimentella verken har spelats.

– Det som händer nu är att vi bygger om den till en mer permanent scen. Runt den blir det foajé och så kommer vi att ha en matsal där nere i anslutning också. 


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Fick åka hiss med maten

Att ha matsal uppe i foajé­baren gav en omöjlig arbetssituation då personal fick åka med varm mat i hissen, samtidigt som publiken skulle åka i den med. I framtiden blir det istället lite enklare servering i foajén.

Den nybyggda Lilla scen öppnar för möjligheter att exempelvis ställa gradängerna åt olika håll för att ge fler platser, eller ställa dem mitt emot varandra för att istället ge en spelplats mitt i rummet.

– Det är ju det som inte riktigt funnits här på teatern innan, det här black box-formatet. Alla de tre andra scenerna; Foajébaren, Studion och Stora scen är så kallade ”tittskåpsscener”, vilket jag tycker är ett rätt konstigt ord, men att man sitter och tittar in på scenen alltså.

En scen i black box-format öppnar för en annan typ av föreställningar med mer publikkontakt och annat formspråk.

– Det är väldigt roligt, och ett bra sätt att bredda utbudet och variera det konstnärliga anslaget.

En permanent Lilla scen

Skapandet av en permanent Lilla scen är det största momentet i ombyggnaden. Men samtidigt gör Higab, som äger och förvaltar fastigheten, ett stort underhållsarbete. Man går bland annat över fasaden och knackar bort all cement mellan tegelbitarna och cementerar om.

– Sedan är det stambyten och en del andra förbättringar som omklädningsrummen. Det blir ett par nya barer som vi försöker återställa så mycket som möjligt till den stilen det var när teatern öppnade 1934.

Bland annat så har man tagit fram en stor muralmålning av konstnären Tor Bjurström, som dolde sig bakom foajéscenen. Den går i de färger som ursprungligen gick igen i hela huset.

Ombyggnaden i kassahallen betyder att man flyttar tillbaka kassan in i väggen, så som den var när huset byggdes. Baren som ligger där nu ska förminskas så pass mycket att man får tillbaka den luftiga känslan.

– Kassahallen är lite förbyggd, så den kommer att rensas så den blir mer som den var på 30-talet. Det var ett väldigt tydligt formspråk som arkitekterna hade då. En blandning mellan Art Deco och Bauhaus kan man säga.

”Modernisera”

I helhet kan det tyckas som att många av ombyggnationerna handlar om att förbättra främst det sociala runt omkring själva teaterföreställningarna. Men Björn Sandmark håller inte helt med om det.

– Vi ökar ju med en permanent scen till. Så istället för att ha tre, som vi haft i 30 år nu, så kommer vi att ha fyra. Så det blir mer fokus på scenkonsten. Samtidigt så har publiken idag helt andra krav på service, och tyvärr är det ofta så nu att man står i kö till ett glas vin där i pausen och precis när man betalt så ringer det in igen. Vi måste förbättra publikservicen helt enkelt. Modernisera.

Göteborgs stadsteater

Uppfördes 1934 efter beslut av stadsfullmäktige, delvis med hjälp av privata donationer.

Arkitekt var Carl Bergsten och scen­konstruktör var regissören Knut Ström.

När teatern invigdes 1934 var den en av Europas, tekniskt sett, mest moderna teatrar. Bland annat fanns ett gediget scenmaskineri med en sänkbar scen, vilket gjorde att man övergav tekniken att bygga en fast dekor i scengolvet.

1953 höjdes taket i Studion på Stadsteatern efter ritningar av Nils Einar Eriksson och på l 1970-talet försågs vestibulen med hissar så att det skulle bli lättare att nå första och andra rad samt Studion.

Under 2000 byggdes Stadsteatern ut på norra sidan med moderna utrymmen. Även salongen och scenöppningen byggdes om och väggar och tak anpassades för modern akustik och ljussättning.     Källa: Higab