Nyheter.

2019-02-12 07:41
  • Styrsöbolagets färjor fraktar gods från Fiskebäcks hamn till öarna i Södra skärgården ett fåtal gånger om dagen. Bild: Sao-Mai Dau
    Styrsöbolagets färjor fraktar gods från Fiskebäcks hamn till öarna i Södra skärgården ett fåtal gånger om dagen.
  • ”Jag tycker det här beslutet är vansinnigt.” Styrsöbon Christer Carlsson är starkt kritisk mot att fraktstödet till Södra skärgården ska försvinna. Bild: Sao-Mai Dau
    ”Jag tycker det här beslutet är vansinnigt.” Styrsöbon Christer Carlsson är starkt kritisk mot att fraktstödet till Södra skärgården ska försvinna.
  • Yngve Höglund har drivit ICA-butiken i Donsös hamn i 60 år. Bild: Privat
    Yngve Höglund har drivit ICA-butiken i Donsös hamn i 60 år.
Puffetikett
ETC Göteborg

Unikt skärgårdsbidrag försvinner

I flera år har fraktkostnaderna för gods till Södra skärgården till stor del täckts av ett statligt bidrag. Men nu är stödet på väg att försvinna, något Donsös ICA-handlare Yngve Höglund oroar sig över.

”Ska vi ha en levande skärgård och landsbygd är detta ett måste”, säger han.

På öarna i Södra skärgården finns varken någon biltrafik eller vägbroar som förbinder dem till fastlandet. För att gods ska kunna levereras till invånare, värdshus och butiker måste det fraktas via Styrsöbolagets färjor som avgår från Fiskebäcks hamn en handfull gånger om dagen. Hittills har fraktkostnaderna till största del täckts via ett statligt bidrag. Men enligt ett beslut på Trafikverket ska det avvecklas, med början i år. Om två år kommer det att utebli helt och hållet.

Christer Carlsson, bosatt på Styrsö, är starkt kritisk mot att stödet tas bort.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– Grejen är ju den att vi inte har någon bilfärja hit som de har till Norra skärgården och då har vi det här fraktstödet istället. Jag tycker det här beslutet är vansinnigt, för här bor ändå nästan 5 000 personer och vi har en turism som kanske är Sveriges största.

Ska gå till föreningar

Beslutet är ett led i Trafikverkets arbete med att rensa bland bidrag till enskilda vägar, förklarar Leif Wendt, utredare på myndigheten.

– Det här statsbidraget ska gå till föreningar eller till kommuner som har avtal med föreningar. Här är det inte en förening utan kommunen som sköter färjevägen i egen regi, så det är inte bidragsgrundande. Bidraget gäller dessutom inte fraktgods, utan grunden är egentligen att det ska vara en personfärja, säger han.

Av ett flertal godsfärjor som finns längs med Sveriges kust är Södra skärgårdens den enda som fått det här stödet, berättar Leif Wendt.

– Det här är bara ett beslut av rätt många vi kommer få ta nu under en femårsperiod. Det är ett ganska omfattande jobb vi gör. Rätt ska vara rätt, de som är berättigade till bidraget ska ha det och någonstans får man dra gränsen.

Svårt att konkurrera

Yngve Höglund har drivit ICA-butiken i Donsös hamn i 60 år. När han lade yrket som fiskare på hyllan och tog över butiken insåg han snabbt att fraktkostnaderna, som han på den tiden fick betala själv, skulle göra det svårt för affären att gå runt på lång sikt.

– Ett år, på 70-talet tror jag det var, så var vi nog uppe i 400 000 kronor. Då förstod jag att om vi skulle driva en affär och konkurrera någotsånär med butikerna inne i stan så hade vi inte råd att ha de här höga fraktkostnaderna. Vi kunde inte lägga dem på varorna, för då blev vi för dyra för våra kunder.

Yngve Höglund vände sig först till grossisterna och Arla bestämde sig för att täcka en del av kostnaderna. Men det var fortfarande för dyrt, så han och andra som var engagerade i frågan vände sig till politiken. Den kom upp på riksnivå på 90-talet via den dåvarande socialdemokratiske försvarsministern Thage G. Pettersson, berättar både Christer Carlsson och Yngve Höglund, men ingen av dem visste riktigt var pengarna kom från när bidraget väl infördes.

”Ingen rättvisa”

Men att det nu ska försvinna igen är olyckligt, säger Yngve Höglund.

– Jag ser ingen rättvisa i detta om vi jämför med Norra skärgården där man aldrig behöver fundera på det här. Bara för att vi då inte har släppt in biltrafiken. Men någon lösning har jag inte. Ska vi ha en levande skärgård och landsbygd är detta ett måste.

Frågan utreds nu av Trafikkontoret och väntas tas upp på trafiknämndens möte den 21 mars.