Nyheter.

2017-09-28 18:40
”Drömprojektet vore att sätta upp en klassiker och involvera funktionsundersatta skådespelare. Någon Shakespeare, särskilt ’Romeo och Julia’ vore passande”, tycker regissören Hans Sjöberg. Foto: Ann-Marie Fogelberg
”Drömprojektet vore att sätta upp en klassiker och involvera funktionsundersatta skådespelare. Någon Shakespeare, särskilt ’Romeo och Julia’ vore passande”, tycker regissören Hans Sjöberg.

Säsongsstart på teater Kattma

De må sitta i rullstol, men inne på Teater Kattma är det full rörelse. I helgen stundar premiär för Huset vid vägens början, en dramakomedi med generationskrockar och nya möten.

Teaterregissören, manusförfattaren och skådespelaren Hans Sjöberg står mitt uppe i förberedelserna.


KOM TILL BOKMASSAN !

ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister. All information: ETC.se/Bokmassan


– Titeln är inspirerad av en gammal skräckfilm som hette ”Den lilla flickan i huset vid vägens slut”, säger Hans Sjöberg från Teater Kattma i Göteborg.

– Det här dock något annat. Det handlar mycket om en nystart, om några människor i ett hus någonstans i Göteborg. Några av dem har varit med om 1970-talets proggrörelse som gått i stå. Det blir en generationskrock med yngre människor som kommer in, men med något slags happy end. Människorna möts och hittar ett nytt sätt att gå vidare.

Ett samhälle för alla

Föreställningen rymmer nutid och dåtid. Kärlek och hat. Glädje och sorg. Drömmar och konflikter. I dramakomedins form.

– ”Huset vid vägens början” utspelar sig 2017 men med vissa tillbakablickar. Föreställningen handlar om att uppnå ett samhälle för alla: personer med funktionshinder, individer med olika sexuella preferenser och från olika bakgrunder. Om samhället i allmänhet och om teatern i synnerhet, säger Hans Sjöberg.

En hel del av detta omsätts i praktiken på Teater Kattma. Kompaniet har sin grund delvis i ett kulturstrategiskt uppdrag från Västra Götalands-regionens kulturnämnd. Att öppna upp teatern och arbeta integrerat med skådespelare såväl med som utan funktionshinder, med proffs och amatörer.

Hans Sjöberg spelar själv en av rollerna i ”Huset vid vägens början”.

– Jag är född 1962 så jag är egentligen för ung för att spela den något äldre personen som är min rollkaraktär. Han har varit med om 1968 med allt vad det innebär av studentrevolt och annat men är desillusionerad. Det är väldigt roligt att få spela någon som är så gnällig och bara ”Ungdomarna i dag ... ”.

Mullvadsockupationen

Huset i föreställningen har ingen exakt förebild, men Hans Sjöberg nämner Mullvadsockupationen 1977–78 som ett exempel på händelser som inspirerat handlingen.

– Det var en fin idé, kanske naiv. När den ekonomiska verkligheten kom i kapp var det nog inte så roligt att käka korngröt.

Hans Sjöberg har bott och arbetat kontinuerligt i Göteborg sedan 2009. Tidigare har han varit chef på Länsteatern i Dalarna, gjort tv och teater. Men han tröttnade på det eviga pendlandet mellan Falun och Göteborg – där han hade många uppdrag – och att flytta tillbaka till barndomens Stockholm var inget alternativ för den rastlösa själen.

– Fast just nu trivs jag väldigt bra i Göteborg och det vi sysslar med. Jag har ju jobbat professionellt med teater i 35 år och tröttnade till slut på institutionsteaterns värld. För tolv år sedan startade jag en fri grupp. Teater Kattma då hade inte riktigt samma inriktning. Men jag ville nå människor som kanske inte får se så mycket teater annars.

– Sedan fick jag själv MS för ett antal år sedan, och kände att teatervärlden måste öppna upp sig mer för alla typer av människor. Det behöver inte innebära traditionella fysiska hinder utan också att släppa in människor med olika könsidentiteter eller nationaliteter. Det kändes som om det var så mycket inavel på teatrarna, folk med samma efternamn, många var barn till kända regissörer och skådespelare.

Kreativt samspel

Teater Kattma presenterar en till två produktioner om året och idéerna kommer från gruppen av skådespelare. Sedan skriver Hans Sjöberg ett manus sprunget ur de improvisationer och det kreativa samspel som uppstått.

– Arbetet på ”Huset vid vägens början” inleddes för ett och ett halvt år sedan med en workshop. Jag tror på det här med lite längre processer. Eftersom ensemblen består av både proffs och amatörer är det många som inte kan repa fem dagar i veckan. De kan ha andra jobb och studier. I den här föreställningen är det 16 personer inblandade: tolv skådespelare och fyra som jobbar med det tekniska. Sedan så finns det andra som är engagerade också.

En av dessa är Inger Jonsson-Fredriksson, som bland mycket annat är medförfattare till manuset.

– Från början var jag ju väldigt mycket en ensamvarg. Inger har blivit min närmaste medarbetare. Hon har gjort scenografin och bilddelen som är väldigt viktig i föreställningen. Inger och jag prata från grunden om idéerna. Hon spelar också Simona, som är den största rollen. Simona startade hela det här projektet med huset, och är den mer positiva kraften där min rollfigur är mer bitter och besviken.

Senaste uppsättningen från Teater Kattma var ”Det här eller ingenting!” som hade premiär West Pride i fjol och senare spelades under Göteborgs kulturkalas 2016 och på Göteborgs Stadsmuseum.

– Drömprojektet vore att sätta upp en klassiker och involvera funktionsundersatta skådespelare. Någon Shakespeare, särskilt ”Romeo och Julia” vore passande med tanke på vårt pågående projekt Romeo i rullstol och Julia i gympaskor. Det är roligt att så många vill vara med i Teater Kattma men alla får inte plats så det är en väntelista nu. Sedan beror det ju också på hur engagerade och fulla av idéer de sökande är.

Och namnet då?

– Namnet Teater Kattma kommer sig av Dogma, filmrörelsen som Lars von Trier var med och startade. Jag är ju väldigt inspirerad av honom men eftersom jag inte är en hundmänniska fick det bli Kattma, avslutar Hans Sjöberg.