Nyheter.

2019-10-07 09:50
Västtrafik utökar kontrollerna från runt 2,5 miljoner stycken till 10 miljoner. Bild: Jeanette Larsson
Västtrafik utökar kontrollerna från runt 2,5 miljoner stycken till 10 miljoner.
Puffetikett
ETC Göteborg

Fyrdubblade biljettkontroller kostar mer än fuskåkandet

En fyrdubbling av kontroller i kollektivtrafiken. Det har Västtrafik beställt, trots att det inte finns några siffror på att fler plankar. ”Vansinne,” anser kommunalrådet Daniel Bernmar (V).

Det är i samband med att Västtrafik har genomfört en ny upphandling av kontrollverksamheten som företaget också utökar kontrollerna från runt 2,5 miljoner stycken till 10 miljoner. Samtidigt vet Västtrafik inte om antalet personer som åker utan biljett faktiskt ökar, något DN var först ut att rapportera om.

– Vi upplever att det finns ett ökande fusk. Det verkar ha skett en normförskjutning, som gör att fler och fler tycker att de kan ta sig rätten att resa utan att betala och därmed låta andra betala för deras resa, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad.

Vad baserar ni den upplevelsen på?

– På det våra förare och kontrollanter ser och upplever. Många ställer sig upp och kliver av när biljettkontrollanterna går på, eller står kvar på perrongen när det syns att det är biljettkontroll ombord. De som har jobbat länge säger att det har blivit värre.

Maria Björner Brauer berättar att statistik visar på ett ökat fusk och svinn inom handeln. Därför är det ”naivt” att tro att kollektivtrafiken skulle vara fredad, anser hon.

Förlorar 100 miljoner

2014 och 2015 utförde Västtrafik hållplatskontroller, där bussar och spårvagnar stannades och samtliga resenärer kontrollerades innan de fick stiga av. Andelen som plankade då låg på åtta till nio procent, men eftersom den här typen av kontroller var impopulära bland resenärerna fick Västtrafik sluta med dem.

Baserat på hållplatskontrollerna beräknar företaget att det förlorar 100 miljoner i biljettintäkter varje år, och det är lågt räknat, tror Maria Björner Brauer. Hur mycket Västtrafik kommer att tjäna på utökade kontroller vet hon inte, men hon tror att de fungerar som fartkameror: ju synligare de är, desto fler kommer att hålla sig till reglerna.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Kommer inte åt alla

Kommunalrådet Daniel Bernmar (V) har reagerat kraftigt mot den planerade ökningen.

– Det är vansinne, säger han.

Daniel Bernmar håller med om att det är svårt att mäta hur många som åker utan biljett. Men den nya upphandlingen innebär en årlig kostnad på 140 miljoner kronor och han ifrågasätter varför så mycket pengar läggs på att täcka upp ett intäktsbortfall på 100 miljoner. Dessutom kommer kontrollerna inte åt alla som plankar, menar han.

– Den enda förklaringen till det här är ju en slags moralism, där vi ska betala mer för att jaga dem som inte betalar, än vi hade fått in om de hade betalat. Jag tror inte vi skulle resonera så i något annat fall.

Daniel Bernmar tror ökade kontroller kommer få motsatt effekt och göra att fler drar sig från att åka kollektivt.

– Istället bör vi satsa på att sänka kostnaderna för resenärerna och höja kvalitén på resorna.

”En rättviseprincip”

Peter Hermansson (M) är ordförande för Västtrafiks styrelse. Han säger att de flesta resenärer som kontaktar honom gör det för att de tycker det är orättvist att andra fuskåker.

– Det här är också ett sätt att gå dem till mötes, det blir en rättviseprincip.

Varför behöver antalet kontroller öka så här pass mycket?

– Vi har fått mycket kritik från resenärer om att det är enkelt att kliva av om man ser kontrollanter. Vi har räknat på att så här blir de så pass synliga att det hela tiden är ett störande moment för den som aktivt väljer att inte betala för sig. Vi får utvärdera det när det är klart.

Peter Hermansson har i tidigare intervjuer sagt att han vill se civilklädda kontrollanter, men det är inte aktuellt i nuläget.

– Jag är ganska ensam om den uppfattningen i styrelsen, så jag ser ingen möjlighet till det.

Läs vidare på nästa sida: Enkät: Vad tycker du om att Västtrafik ökar kontrollerna?

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Så mycket har biljettkontroller kostat Västtrafik de senaste fem åren*:

2014: 28,5 miljoner

2015: 27,1 miljoner

2016: 41,5 miljoner

2017: 43,0 miljoner

2018: 31,8 miljoner

*Avser bruttokostnader.