Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Låt bli att detaljstyra skolan

Bild: Bild: Christine Olsson/TT

Dagens ETC.

Jag hoppas att Alliansen förvaltar och utvecklar skolan väl, men ser tyvärr orosmoln, skriver Miljöpartiets Karin Pleijel.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Vid årsskiftet lämnar vi över ansvaret för Göteborgs skolor till Alliansen. Jag hoppas att de förvaltar och utvecklar skolan väl, men ser tyvärr orosmoln. De borgerliga politikerna vill införa tidiga betyg, spetsklasser och en ”skolakut”. Att dessa insatser skulle leda till bättre resultat saknar stöd i forskningen, istället riskerar de att leda till ett mer ojämlikt Göteborg. Liksom när Jan Björklund (L) var utbildningsminister vill Alliansen i Göteborg nu detaljstyra och bakbinda, istället för att stärka yrkesskickligheten hos lärare och rektorer. De vill bestämma vilka yrkesgrupper rektorer ska anställa, hur undervisningen ska gå till och vilka tekniska hjälpmedel som ska finnas. Jag ber er; tänk om, ta vara på det vi byggt upp gemensamt och avstå politisk klåfingrighet i klassrummen.

Göteborgs grundskolor och förskolor har fått ett rejält lyft. De senaste fyra åren har det rödgröna styret stärkt ekonomin historiskt mycket. Vi har varit måna om att inte fastna i politiskt käbbel och har lyckats skapa arbetsro med stabila och goda villkor för skolutveckling och likvärdighet. I förskolan har barngruppernas storlek genomsnittligt minskat från 17,4 (2014) till 15,5 (2017) enligt Skolverkets statistik. I gymnasiet har andelen som går ut med examen ökat med 10 procentenheter från 69,7 procent (2014) till 79,8 procent (2017). Grundskolans ekonomiska ram har stärkts med 560 miljoner kronor under mandatperioden. Utväxlingen av detta kommer delvis först 2019, då varje skola får minst 3 500 kronor extra per elev.

Vi har ibland kallat det uppsving vi har genomfört för en kulturvända. Den innebär tidiga insatser genom ekonomisk viktning och den läsa-skriva-räkna-garanti som antagits på initiativ av utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Vi säkerställer likvärdiga ekonomiska villkor över hela staden, med en tydlig och kraftfull socioekonomisk viktning. Vi tar ett nytt grepp för ett starkt stöd till rektor och förskolechef. Vi skapar fokus på undervisningens kvalitet och systematiskt kvalitetsarbete för att ingen elev ska hamna mellan stolarna. Med det pedagogiska ledarskapet i centrum kommer ingen rektor lämnas i sticket. Vi har gemensamt tagit steg som gör att alla professioner i skolan kan växa. Inte genom att lägga oss i hur arbetet i klassrummet ska göras, utan genom en rektorsakademi och en framtida lärarakademi som ökar kopplingen mellan vardag och forskning, och där det finns utrymme att ständigt utvärdera och förbättra sin undervisning.

Vi lämnar nu över detta guldläge till den styrande partigruppen M, L, C och KD i Göteborg. Svik nu inte alla elever och verksamma i skolan genom att gå i den detaljstyrande fallgrop som Jan Björklund hamnade i under sin tid som utbildningsminister. Jag var själv aktiv lärare när han hastigt införde de nya betygen 2011 och andra reformer. Bedömning och administration tog mycket mer tid, och således fanns det mindre tid för att utveckla undervisningen och stärka varje elev. ”Nu hinner jag mest bara mäta vad eleverna kan, eller kunde från början. Jag hinner inte lära dem ämnet längre,” sade en lärarkollega då. Inte konstigt att resultaten sedan dess alltmer återspeglar föräldrarnas utbildningsbakgrund.

Den nya grundskoleorganisationen har bara funnits sedan 1 juli i år. Redan överöser M, L, C och KD skolorna med 22 riktade uppdrag för 2019. Det handlar bland annat om att driva på för tidiga betyg, skapa spetsklasser och en ”skolakut” där bråkiga elever ska placeras; spretiga reformer som saknar stöd i forskningen. Det första året borde istället förvaltningen få arbeta fokuserat utan att politiken ska bakbinda dem.

Med varsam hand och med viss oro lämnar vi nu över ansvaret för våra viktigaste göteborgare. Den inriktning som vi stakat ut kommer att ge stärkta skolresultat och ökad likvärdighet under de närmsta åren. Lägg därför band på de detaljstyrande ambitionerna, var rädda om det vi byggt upp tillsammans i brett samförstånd, och låt de stora vinnarna blir barn och unga i våra skolor.

Ämnen i artikeln