Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Frys priserna i kollektivtrafiken

Bild: Foto: Eddie Löthman / Västtrafik

ETC Göteborg.

Biljettpriser har stor betydelse i valet av resa.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

En viktig del av omställningen till ett hållbart samhälle är att få fler att välja kollektivtrafik, istället för egen bil. Biljettpriserna har stor betydelse för valet av sätt att resa, att avstå från bil helt eller för en familj att välja bort att ha två bilar.

VI VILL VETA VAD DU TYCKER!

Skicka din insändare eller debattartikel, upp till 4000 tecken, till
goteborg@etc.se

Självklart är bekvämlighet och ett bra utbud av turer också viktigt. Vi är övertygade om att alla delarna behövs för miljöns skull och för att alla ska ha råd att resa.

I januari valde de borgerliga partierna, där Miljöpartiet ingår, att höja Västtrafiks biljettpriser med i genomsnitt 2,5 procent. Socialdemokraterna håller med den borgerliga ledningen, medan Sverigedemokraterna hade valt att höja ännu mer om de haft makten.

Vi i Vänsterpartiet vill frysa alla biljettpriser på 2017 års nivå. Regionen Runt 30 dagar är ett vanligt månadskort för dem som pendlar långt. På det kortet vill vi sänka priset från dagens 1 725 kronor till 1 400 kronor. Det är helt möjligt att genomföra och vi visar det i vårt budgetförslag för 2018.

Kollektivtrafiknämnden och Västtrafik har en hög ambitionsnivå i att byta bränslen så att de blir helt fossilfria. Miljöambitionen behöver kombineras med en mer offensiv politik för lägre biljettpriser för att regionens klimatmål ska nås.

Vi har inga större förväntningar på de borgerliga partiernas ambitioner för miljöpolitiken, men ser heller inga spår av att Miljöpartiet ingår i styret och påverkar biljettpriserna som en del av miljöpolitiken.

Vi har inte några större förväntningar på att borgerliga partier, och där räknar vi in Miljöpartiet, ska ha ett klassperspektiv på resor heller.

Alternativet för en del som reser i dag är att inte resa alls om biljettpriserna höjs. Då är det en realitet att avstå helt eller begränsa sina resor. Det kan bero på låg pension, låg sjukersättning eller en osäker inkomst från en timanställning.

Vi i Vänsterpartiet har fler förslag som utvecklar kollektivtrafiken. Vi vill återinföra ungdomsrabatt för dem som är 20–25 år. Vi behöver ett enklare zon- och biljettsystem.

Vi vill satsa på att höja underhållet på de regionala järnvägarna. Satsningar på kollektivtrafik för att alla ska har råd att resa och för miljöns skull.

Eva Olofsson (V), Regionråd

Jan Alexandersson (V), Regionrådsersättare

Egon Frid (V), Ledamot i kollektivtrafiknämnden

Gertrud Ingelman (V), Ersättare i kollektivtrafiknämnden

Jessica Wetterling (V), Ledamot i Västtrafiks styrelse

Ämnen i artikeln