Sport.

2019-11-29 13:29
  • Frölundajubel efter 4-0 av Brandon Gormley under ishockeymatchen 21 november  i SHL mellan Frölunda HC och Leksands IF i Scandinavium.  Bild: Adam Ihse
    Frölundajubel efter 4-0 av Brandon Gormley under ishockeymatchen 21 november i SHL mellan Frölunda HC och Leksands IF i Scandinavium. 
  • Stina Hedin. Bild: Stig Kenne/TT
    Stina Hedin.
Puffetikett
ETC Göteborg

Så jobbar Frölunda för att hålla spelarna skadefria

Hur gör teamet runt Frölunda hockey för att få spelarna att hålla en hel säsong? Nu har laget spelat 26 matcher på elva veckor.

Stina Hedin är rehab-koordinator för klubben och säger att en del av hemligheten ligger i konstant hög belastning med välavvägd återhämtning.

Igår var det match i Scandinavium mot Oskarshamn. Imorgon är det Löfbergs Arena i Karlstad och Färjestad. Då har det gått elva veckor sedan SHL-premiären i september. Och Frölunda spelar sin 22:a match.

Det innebär alltså ett snitt på två SHL-matcher per vecka sedan september. Utöver det har laget spelat fyra matcher i CHL, Champions Hockey League.

– Varje vanlig träning ska vara tuffare än en match. Då kan spelarna koncentrera sig på hockeyn istället för kondition och styrka, säger Stina Hedin som arbetat som rehab-koordinator i Frölunda sedan 2010.

– Belastningsnivån är väldigt hög på träning och det gör att matcherna inte blir så tuffa. Hård träning och en väldigt bra relation spelare–medicinska teamet–ledare är nyckeln till att man vågar vara i gråzonen och sniffa på gränsen till för hård träning.

Förskonat från långtidsskador

Stina Hedins uppgift innebär att snabbt ha en plan på plats när en spelare blir skadad. Hon är med på alla hemmamatcher och har telefonkontakt med teamet på alla bortamatcher. När spelarbussen kommer hem med en skadad spelare har hon fixat remisser och röntgentider och allt som krävs, beroende på vad det rör sig om för skada.

Det ska gå så snabbt som möjligt från skada till färdigställd diagnos. Min uppgift är att se till att det går så fort det någonsin kan.

Det är också hon som i samråd med läkarna i det medicinska teamet avgör när det är dags för en spelare att återgå i spel efter en skada.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– Det ligger på mitt bord att stegra träningen. Sedan har vi vissa krav som ska uppfyllas innan de får gå tillbaka i matchspel. Man ska fullfölja fyra hela träningar utan bakslag.

Frölunda är förskonat från långtidsskador. Stina Hedin förklarar det med en samsyn i hela klubben på hur arbetet ska göras – en klubbledning som tänker långsiktigt och ett team av ledare som litar på varandra.

– Säger jag en sak blir jag aldrig ifrågasatt. Det är en tydlig utveckling sen jag började 2010 att det har gått till mer proffsighet och långsiktighet. Vi vet var vi har varandra och när det blåser hårt är det vad man behöver – att omges av trygghet i sina beslut.

”Inte rädda för att träna”

I slutändan är det dessa beslut som avgör om en spelare får stå på isen eller inte.

– En nyckel till att vi håller och klarar av att köra så tufft som vi gör är att vi inte är rädda för att träna. Det finns inget som heter ”vila dig i form”, utan härda istället.

Stina Hedin menar att många är för rädda att träna hårt mellan matcher. Högintensiv träning bryter inte ner utan bygger styrka och uthållighet.

När grundserien i SHL är över har lagen spelat 52 matcher var. Sedan följer ett slutspel med potentiellt 24 matcher innan en eventuell sjunde och sista SM-final spelas 2 maj nästa år. Det innebär att ett lag som spelar alla matcher har spelat mer än två matcher per vecka i 33 veckors tid.

Och dagen därpå börjar nästa säsong.

– Det viktigaste är grundarbetet. Och det börjar första dagen efter sista matchen på säsongen. Med tester för att se var man står efter säsongen. Sen börjar försäsongen rätt så tufft. Hård träning så att man är på topp när väl isträningen drar igång.

Stina Hedin

Ålder: 55 år.

Familj: Pojkvän, tre barn, 27, 24 och 13 år.

Gör: Är rehab-koordinator i Frölunda HC, driver IFK Kliniken Rehab.

Bakgrund: Undersköterska och fysioterapeut.

Utanför jobbet: Spelar golf, tennis, tränar, lagar mat och umgås med familjen.

Favoritpodd: Framgångspodden. Men oftast blir det ljudbok. Jag lyssnar hellre på en bok än sätter på radion.