Nyheter.

2019-05-14 15:59
Västtrafik drar sig ur det planerade linbaneprojektet i Göteborg sedan kostnadsprognosen skrivits upp. Foto: Göteborgs stad
Västtrafik drar sig ur det planerade linbaneprojektet i Göteborg sedan kostnadsprognosen skrivits upp.
Puffetikett
ETC Göteborg

Västtrafik drar sig ur linbaneprojektet

Västtrafik kommer inte längre att vara en projektpart i stadslinbanan. De ska i stället börja leta efter alternativa förbindelser över älven.

Projektet att bygga en linbana från Järntorget till Wieselgrensplatsen skulle kosta 1,1 miljarder kronor. Nu beräknas kostnaden i stället till 4,1 miljarder. Det har gjort Västra Götalandsregionen tveksamma till bygget.

Idag bestämde regionstyrelsen att regionen inte kommer att stå för några merkostnader utan bara de 415 miljoner som de redan utlovat. De beslutade också att Västtrafik inte längre ska delta i projektet. Det innebär att Göteborgs stad får ansvara över den fortsatta utredningen och att regionen bara blir medfinansiär. 

Sverigedemokraterna ville omedelbart avsluta alla planer på en linbana över älven. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet röstade för att regionen skulle fortsätta vara projektpart till linbanan. Nu får Västtrafik i uppdrag att ”skyndsamt” ta fram alternativa trafiklösningar för stråket.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Fakta: Linbanans finansiering
Medan linbanan fortfarande skulle kosta 1,1 miljarder kronor (i kostnadsläge 2016) var uppgörelsen att Göteborg stad och Västra Götalandsregionen skulle stå för 415 miljoner var. Staten skulle medfinansiera projektet med 270 miljoner kronor. Regionen kommer fortfarande att stå för sin del men inte med mer pengar än de redan utlovat.

Den nya kalkylen är 4,1 miljarder i kostnadsläge 2016, alltså nära 4,7 miljarder i dagens prisläge. Det innebär att knappt en fjärdedel av linbanan är finansierad hittills.