Nyheter.

2019-05-14 15:59
Västtrafik drar sig ur det planerade linbaneprojektet i Göteborg sedan kostnadsprognosen skrivits upp. Foto: Göteborgs stad
Västtrafik drar sig ur det planerade linbaneprojektet i Göteborg sedan kostnadsprognosen skrivits upp.
Puffetikett
ETC Göteborg

Västtrafik drar sig ur linbaneprojektet

Västtrafik kommer inte längre att vara en projektpart i stadslinbanan. De ska i stället börja leta efter alternativa förbindelser över älven.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Göteborg!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC Göteborg förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC Göteborg förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Projektet att bygga en linbana från Järntorget till Wieselgrensplatsen skulle kosta 1,1 miljarder kronor. Nu beräknas kostnaden i stället till 4,1 miljarder. Det har gjort Västra Götalandsregionen tveksamma till bygget.

Idag bestämde regionstyrelsen att regionen inte kommer att stå för några merkostnader utan bara de 415 miljoner som de redan utlovat. De beslutade också att Västtrafik inte längre ska delta i projektet. Det innebär att Göteborgs stad får ansvara över den fortsatta utredningen och att regionen bara blir medfinansiär. 

Sverigedemokraterna ville omedelbart avsluta alla planer på en linbana över älven. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet röstade för att regionen skulle fortsätta vara projektpart till linbanan. Nu får Västtrafik i uppdrag att ”skyndsamt” ta fram alternativa trafiklösningar för stråket.

Fakta: Linbanans finansiering
Medan linbanan fortfarande skulle kosta 1,1 miljarder kronor (i kostnadsläge 2016) var uppgörelsen att Göteborg stad och Västra Götalandsregionen skulle stå för 415 miljoner var. Staten skulle medfinansiera projektet med 270 miljoner kronor. Regionen kommer fortfarande att stå för sin del men inte med mer pengar än de redan utlovat.

Den nya kalkylen är 4,1 miljarder i kostnadsläge 2016, alltså nära 4,7 miljarder i dagens prisläge. Det innebär att knappt en fjärdedel av linbanan är finansierad hittills.