Nyheter.

2018-02-08 11:04
Ett ramavtal om höghastighetståg från Sverigeförhandlingen har godkänts i regionen, men om det kommer att användas beror på om regeringen håller med de västsvenska politikerna eller går på Trafikverkets linje.  Foto: Annelie Moran
Ett ramavtal om höghastighetståg från Sverigeförhandlingen har godkänts i regionen, men om det kommer att användas beror på om regeringen håller med de västsvenska politikerna eller går på Trafikverkets linje.

Regionen vill ha besked om höghastighetståg

Västsvenska förtroendevalda vill att rikspolitikerna lägger ner stridsyxan gällande höghastighetståg.

– Det krävs att S och M slutar banka på varandra och säga att ”vi är bäst på att hålla i Sveriges finanser”. Man måste göra ett handslag och säga ”ok, vi måste bygga om Sveriges järnväg. Den är gammalmodig. Nu gör vi detta.”, säger Birgitta Losman (MP).

Besvikelse vädrades på flera håll i regionen när Trafikverkets förslag som kom under sensommaren saknade en investering i tåg som kan korta restiden mellan landets två största städer genom att köra i 350 kilometer i timmen. För göteborgare och andra som bor i regionen innebär det att höghastighetsrälsen mellan Göteborg och Jönköping, och därmed en snabbare förbindelse till Borås, läggs på is.

Sätta press på riksnivå

Förra veckan godkände region-fullmäktige i Västra Götaland ett avtal som Sverige-förhandlingen tagit fram för höghastighetståg, men om det avtalet träder i kraft beror helt på hur regeringen väljer att gå vidare, om de lyssnar på Sverigeförhandlingens eller Trafikverkets förslag. Nu vill regionens förtroendevalda sätta press på sina motsvarigheter på riksnivå att sluta tvista och få till en överenskommelse för att omgående finansiera en höghastighetsräls mellan Göteborg och Stockholm.

”Man måste göra ett handslag och säga: Ok, vi måste bygga om Sveriges järnväg. Den är gammalmodig. Nu gör vi detta”, säger Birgitta Losman, MP, om rikspolitikerna som sitter på beslutet. Foto: Västra Götalandsregionen
”Man måste göra ett handslag och säga: Ok, vi måste bygga om Sveriges järnväg. Den är gammalmodig. Nu gör vi detta”, säger Birgitta Losman, MP, om rikspolitikerna som sitter på beslutet.

– Vi har jagat upp alla kommuner och landsting, alla partier från vänster till höger. Alla har sagt ja till en separat finansiering. Vi jobbar mycket med att S och M på riksplanet ska sluta käbbla med varandra och komma överens. Att de ska våga komma fram till ett beslut om lån, säger Birgitta Losman (MP) ordförande i regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen, och poängterar att det var alliansen som beslutade om Sverigeförhandlingen och att de rödgröna tog över den nästan helt utan ändringar.

Enligt Birgitta Losman lägger de just nu mest kraft på att försöka få finansminister Magdalena Andersson att lånefinansiera eller på något annat sätt få till en extra finansiering till höghastighetsrälsen.

– Sverige har ju bra ekonomi och när man byggde den järnvägen vi har i dag, så lånade man hårt och tog alla tillgängliga metoder. Medan man nu ska finansiera löpande, vilket inte är rimligt med en så stor investering, säger hon och tillägger att med en löpande finansiering så riskerar andra investeringar, som underhåll och andra byggnationer läggas på is.

Under våren ska regeringen fatta beslut om en nationell plan och länsramar.

Sverigeförhandlingen

Förhandlingen tillsattes av alliansregeringen 2014 och togs över av de rödgröna efter valet. Syftet var att ta fram principer för finansiering av landets första höghastighetståg. De skulle också analysera förutsättningar och förhandla med berörda kommuner för att få till ett snabbt genomförande av höghastighetståg.

För Västra Götalandsregionen har ett avtal tagits fram som heter ramavtal 3, det gäller höghastighetståg för sträckan mellan Göteborg och Jönköping. Det godkändes av regionfullmäktige den 30 januari.

l  Samtidigt godkände politikerna en överenskommelse om utbyggnation hela vägen till Stockholm. Slutrapporten lämnades över till regeringen i december.

Trafikverkets förslag

I augusti förra året lämnade Trafikverket över ett förslag till nationell plan för transportsystemet för 2018–2029 till regeringen. En av delarna berör, precis som Sverigeförhandlingen, tågets framtid.

Trafikverkets förslag står att ”med en anslagsfinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnvägen kommer utbyggnaden att ta lång tid. Därför föreslår Trafikverket att höghastighetsjärnvägen dimensioneras för persontrafik i hastigheten 250 km/tim och med ballasterat spår. Dimensionering för högre hastighet än så skulle medföra högre kostnader som är svåra att motivera, eftersom den högre hastigheten inte bedöms kunna nyttjas fullt ut förrän långt fram i tiden.”  I stället föreslår de kapacitetsökning och underhåll som ska öka säkerheten.