Nyheter.

2018-04-11 11:41
Foto: TT

Oklart om mobiler stulits från stadsdelen

En visselblåsare varnade för att en anställd sålde vidare mobiler som tillhör stadsdelsförvaltningen i Lundby. Trots att det inte verkar stämma, så kan det inte helt uteslutas på grund av för dåliga rutiner kring hanteringen av telefoner och datorer.

– Det hade varit skönare att kunna säga att ”det här är vi helt hundra på”, säger Jascha Marteleur, sektorschef Kultur och fritid i Lundby har varit ansvarig för genomförandet av utredningen.

En person har snott nio mobiltelefoner från Lundby stadsdelsförvaltning och försökt sälja dem på en fest, skrev en visselblåsare till Göteborgs kommun. ”Min chef kan dra åt helvete” ska den utpekade personen ha sagt till de personer som hen försökte sälja telefonerna till, vilket ETC Göteborg tidigare rapporterat om. Den utpekade personen har haft ansvar för hantering av telefoner och datorer bland personalen, och stängdes av från sin tjänst medan utredningen pågick.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Nu har stadsdelen utrett om anklagelserna stämmer, och trots att det mesta pekar mot att så inte är fallet kan inte misstankarna helt avstyrkas. Detta då stadsdelen inte haft ordning på vem som haft vilken telefon. Men personen är tillbaka i tjänst och anses inte vara ansvarig för brottet. I utredningen står att hen är ”mycket noggrann och professionell medarbetare” och ska även ha påpekat bristande rutiner i mejl tidigare och utredningen kommer fram till att hon inte kan lastas för att rutinerna brister.

Utredningen visar att det i dag finns tre telefoner och en Ipad som stadsdelen köpt in som de inte vet var de är.

Göteborgs interncontroller In-Anna Knutsdotter, som är ansvarig för stadens visselblåsarfunktion säger till ETC Göteborg att det är svårt att säga hur allvarligt det som inträffat är. Men tillägger:

– Det är klart att det inte är bra om man har så dåliga rutiner att det kan komma bort material.

Hon menar att det funnits en kultur av tillit, där arbetet med att hålla ordentlig koll på vem som har vad inte fungerat.

– Det har varit en kultur med hög tillit där man försökt lösa det här smidigt. Fanns det utrustning som var över kunde någon ta den, och så har man inte tänkt på det här med rutiner och kontroll. Rapporten andas en kultur som inte är så kontrollinriktad helt enkelt.

Det slarviga hanterandet av telefoner gör alltså att det inte går att helt avskriva misstankarna mot personen.

– Det är väldigt tråkigt att bli utpekad för något sånt här. Hade man tydligt kunnat komma fram till det ena eller det andra hade det varit bra, men nu blir det en liten osäkerhet eftersom det är vissa saker som fattas. Det är ju inte en önskvärd situation.

Jascha Marteleur, sektorschef Kultur och fritid i Lundby har varit ansvarig för genomförandet av utredningen i Lundby och är självkritisk till hur de hanterat telefonerna.

– Den visar att vi har haft för dåliga rutiner runt detta. Det kan mycket väl vara så att inget har hänt, men det har vi inte kunnat se nu. Men det hade varit skönare att kunna säga att ”det här är vi helt hundra på”. säger han.

Hur har det kunnat uppstå så här dåliga rutiner?

– Det är för att ansvaret legat ute på varje sektor. Det har funnits rutiner men de har varit lite olika på olika avdelningar i stadsdelsförvaltningen.

Nu har Lundby bytt rutiner för hantering av telefonerna. Då kommer ansvaret inte längre ligga på sektorerna utan centralt.

– Så nu ska det vara ordning på grejerna, säger han.