Nyheter.

2019-01-08 05:00
  • Överlag är patienterna på privata mer nöjda än på regionens vårdcentraler i Göteborg. Det visar Nationell patientenkät, som är en av Sveriges största enkätundersökningar som alla regioner deltar i.  Foto: TT
    Överlag är patienterna på privata mer nöjda än på regionens vårdcentraler i Göteborg. Det visar Nationell patientenkät, som är en av Sveriges största enkätundersökningar som alla regioner deltar i.
  • Wästerläkarnas vårdcentral i Hagen har hamnat i topp i tre år i rad. Foto: Sanna Arbman Hansing
    Wästerläkarnas vårdcentral i Hagen har hamnat i topp i tre år i rad.
  • Vid den senaste mätningen fick Närhälsan Majorna sämst betyg av alla vårdcentraler i Göteborg.   Foto: Sanna Arbman Hansing
    Vid den senaste mätningen fick Närhälsan Majorna sämst betyg av alla vårdcentraler i Göteborg.
Puffetikett
ETC Göteborg

Lista: De bästa och sämsta vårdcentralerna i Göteborg

På vissa vårdcentraler är nästan alla patienter nöjda med vården, bemötandet och tillgängligheten. Andra vårdcentraler lämnar mycket kvar att önska. På vårdcentralen i Göteborg som får de sämsta siffrorna är bara drygt hälften av patienterna nöjda.

Bara drygt hälften av patienterna på Närhälsan Majorna är nöjda med sin vårdcentral. De tycker förvisso att personalen har ett bra bemötande men de är missnöjda med kontinuiteten och uppger att de inte får tillräckligt med emotionellt stöd. Det visar den senaste nationella patientenkäten där 3 400 personer i Göteborg svarar på hur nöjda de är med sina vårdcentraler.

Marina Halldin är vårdcentralchef på Närhälsan Majorna sedan knappt tre månader. Hon tror att missnöjet bland patienterna beror på att vårdcentralen haft ont om läkare.

– Vi har haft en del läkare som slutat och det har gjort att patienterna haft dålig tillgång till läkartider. Det jag gjort sedan jag började här är att rekrytera, rekrytera och rekrytera, säger hon.

Brist på läkartider

Eftersom de inte kunnat erbjuda läkartider har många av deras patienter listat om sig på andra vårdcentraler. Marina Halldin ser det som en naturlig konsekvens av det fria vårdvalet men hoppas kunna locka tillbaka patienter när bemanningen blir bättre.

– Det är fullt förståeligt att folk väljer andra vårdcentraler när man inte får någon tid. Men vi har en bra personalgrupp i övrigt och jag har några läkare på gång, så jag hoppas att vi kommer kunna locka tillbaka patienter när de hör att det finns läkartider igen, säger hon.

Wästerläkarna får bäst betyg

Drygt 75 procent av patienterna har ett positivt helhetsintryck av sin vårdcentraler. De menar att atmosfären är bra, att deras vårdbehov blir tillfredsställda och att de skulle rekommendera vårdcentralen till andra. Den mest populära vårdcentralen för tredje året i rad är den privata vårdcentralen Wästerläkarna i Hagen. Vid den senaste mätningen hade över 92 procent av besökarna ett positivt helhetsintryck. När ETC Göteborg besökte vårdcentralen förra året så trodde verksamhetschefen Henrik von Sydow att patienternas nöjdhet till störst del berodde på personalen. Enligt honom har vårdcentralen en stabil arbetsgrupp så de klarar sig utan stafettläkare. Han tror också att företagets platta struktur är en bidragande faktor.

– Cheferna och ägarna jobbar själva som läkare. Det gör att man alltid har nära till chefen och att vi har kortare beslutsvägar än många andra, sa han då till ETC Göteborg.

En vårdcentral där patienterna har blivit betydligt mycket nöjdare är Närhälsan Kungshöjd. Vid mätningen i början av 2017 var bara drygt hälften av patienterna nöjda med vårdcentralen, men ett år senare var siffran 76 procent. Även där lyfter vårdcentralschefen Mila Gómez-Johansson och teamledaren Lena Rosslin fram personalpolitiken som en framgångsfaktor.

– Det är svårt att säga vad det beror på, men vi har haft en del personalbyten och det tar alltid ett tag innan alla nya medarbetare kommer in i tänket, säger Lena Rosslin.

Hon tror att patienterna påverkas mycket av stämningen i arbetsgruppen.

– På alla arbetsplatser är det viktigt att ha en trevlig arbetsmiljö så att personalen trivs och känner gemenskap. Det märker patienterna av, säger Lena Rosslin.

Nöjdast på privata

Överlag är patienterna på privata vårdcentraler mer nöjda än på den offentligt drivna primärvårdens. 78 procent på de privata är nöjda jämfört med 71 procent på Närhälsans vårdcentraler. Göteborgs tio minst populära vårdcentraler drivs allihopa av Närhälsan. Förutom i Majorna är det bland annat vårdcentralerna på Opaltorget, Vårväderstorget och i Angered centrum. Marina Halldin på Närhälsan Majorna hoppas att de kommer få bättre betyg av patienterna vid nästa mätning, men tycker samtidigt att det är svårt att tillfredsställa allas behov.

– Det är knivigt att leva upp till alla patienternas önskemål. Ibland önskar de sig saker de inte kan få. Några vill kanske ha ett visst läkemedel som de medicinskt sett inte behöver och andra kan bara komma på torsdagsförmiddagar udda veckor. När de inte får som de vill kanske de blir missnöjda och listar om sig på en annan vårdcentral. I de situationerna missgynnas vi av det fria vårdvalet, men vi kan ju inte tulla på den medicinska kvaliteten, säger hon.

Läs vidare på nästa sida: Andelen positiva helhetsintryck av sin vårdcentral

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Nationell patientenkät

En av Sveriges största enkätundersökningar som alla landsting och regioner deltar i. Den senaste enkäten för primärvården besvarades av nära 80 000 personer som varit på läkarbesök på en vårdcentral. Svarsperioden var 27 november 2017 till 7 januari 2018. Enkäten skickades ut till drygt 10 000 personer i Göteborg och en tredjedel av dem svarade.

Det vi jämfört i den här artikeln är besökarnas helhetsintryck. Det beräknas utifrån hur de svarar på frågan om huruvida deras vårdbehov blivit tillfredsställt, om de skulle rekommendera vårdcentralen till andra och hur de upplevde atmosfären på vårdcentralen.

Göteborgs fem bästa
vårdcentraler:

Wästerläkarna, Älvsborg: 92,3%

Närhälsan Styrsö: 88,8%

Närhälsan Bjurslätt, Hisingen:  87,4%

Ugglans vårdcentral, Krokslätt: 86, 9%

Nötkärnan Hovås Askim 86%

Göteborgs fem sämsta

vårdcentraler:

Närhälsan Majorna: 54,3%

Närhälsan Opaltorget: 58,1%

Närhälsan Angered: 62%

Närhälsan Kärra: 62,3%

Närhälsan Biskopsgården: 63,1%