Bara utredningen har kostat runt 100 miljoner kronor, men trots det talar allt för att planerna på en linbana över älven skrotas. På onsdagsmorgonen meddelade Socialdemokraterna och Demokraterna att de gemensamt kommer yrka på att projektet avbryts. De menar att nyttan inte står i rimlig proportion till kostnaderna.
Enligt GP kommer även Vänsterpartiet och Miljöpartiet att tillsammans lägga ett förslag om att avsluta projektet, liksom Alliansen.
– Linbanan uppfyller inte kollektivtrafiksyftet och är alldeles för dyr i dagsläget, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden,till GP.
Beskedet från politikerna kommer bara några veckor efter att trafikkontoret presenterat tre olika alternativ för hur linbanan skulle kunna bli verklighet. Trafikkontoret hade då fått i uppdrag att hitta lösningar för hur linbanan kan byggas till ett pris av högst två miljarder. Genom att till exempel dra ner på antalet stationer och på turtätheten, skulle det gå att bygga linbanan till en kostnad av mellan 2,1 och 3,1 miljarder.
Men det är fortfarande betydligt högre än vad man först räknat med – då uppskattningen var att en linbana skulle kosta drygt en miljard. Och nu drar alltså samtliga partier i nödbromsen.
– Vi ser nu att även den mindre kostnaden är för hög för staden. Även med en extern finansiering hade det inte räckt till, säger Karin Pleijel (MP), vice ordförande i trafiknämnden, till GP.
Demokraterna och Socialdemokraterna vill att kollektivtrafiken till Lindholmen istället ska öka genom det förslag som Västtrafik presenterat, och som innebär elbussar mellan Lindholmen och Volvo Lundby, och elhybridfärjor över älven mellan Lindholmen/Lundbystrand och Skeppsbron/Järntorget.