Nyheter.

2018-01-05 08:00
Roro-hamnen. Foto: Göteborgs Hamn
Roro-hamnen.

”Från en dag till en annan är de inte välkomna längre”

I mellandagarna fick 120 hamnarbetare i Bilhamnen i Göteborg ett kort besked via mejl. Hälften av dem fick fortsätta jobba. Hälften var inte välkomna tillbaka efter nyår.

– De fick ett mejl om att de inte var välkomna tillbaka till ett jobb några av dem gjort i över 20 år. Utan motivering. Det är bedrövligt, säger Robert Lindelöf, förtroendeman för Hamnfyran i Göteborg.

Det har skrivits mycket om konflikten i Göteborgs hamn det senaste året. Oftast har det handlat om företaget APMT:s verksamhet, som är den större av de tre privata aktörer som nu driver terminalverksamheten i Göteborg.

Men mellandagarnas besked kom i stället från Logent Port & Terminals, som har hand om den mindre Bilhamnen.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Det handlar om de så kallade ”blixtarbetarna” – en anställningsform som levt kvar sedan tidigt 1900-tal, och i princip innebär att man arbetar efter behov och timanställs för den tid det finns arbete.

– Det har fungerat genom åren, mycket tack vare att blixt-arbetarna funnits i en gemensam blixtkår och kunnat gå mellan de olika hamnarna i Göteborg, säger Robert Lindelöf. Då kunde man försörja sig på det på heltid.

Via bemanningsföretag

Men i fjol lämnade APMT den gemensamma blixtkåren, och valde i stället att hyra in personal via bemanningsföretaget Adecco.

I november följde Logent Port & Terminals efter, och meddelade att de cirka 120 personer som fanns i Bilhamnens blixtkår hade möjlighet att söka om sina anställningar i bolaget om de ville fortsätta arbeta på timbasis i verksamheten.

Och i mellandagarna kom alltså beskedet – hälften fick vara kvar, hälften fick gå med start från årsskiftet.

– Det handlar alltså om personer som har skött jobbet fläckfritt under många år. Så helt plötsligt – från en dag till en annan – är de inte välkomna längre, säger Robert Lindelöf.

Dåligt skött

Han tycker också att hanteringen är dåligt skött av företaget.

– Blixtarbetarna fick ett mejl med beskedet, helt utan motivering, berättar han. Och det värsta var att mejlet gick ut till alla, så andra kunde se vilka som fick fortsätta och vilka som fick gå. Det är inte så snyggt.

Med start i tisdags var alltså styrkan blixtarbetare halverad i Bilhamnen. Och det märktes enligt Robert Lindelöf i verksamheten.

– Jag vet att det var stora brister åtminstone första dagen, säger han.

Han ställer sig också frågande till hur de blixtarbetare som får arbeta kvar ska kunna försörja sig.

– Ska de bara jobba i Bilhamnen så vet jag inte hur de ska kunna komma upp i heltid, säger han. Jag kan tänkta mig att det blir kanske två dagar i veckan som det finns jobb, så som jag ser det kommer det att bli svårt även för dem som är kvar.

ETC Göteborg har pratat med Reine Johansson, platschef för Logent i Göteborg, som avböjde att kommentera och hänvisade till att alla uttalanden i medier görs av företagets vd Mats Steen. Vi har sökt Mats Steen för en kommentar.