Ledare. Tomas Kåberger.

2018-08-08 06:00
Puffetikett
ETC Göteborg

Det går bra – men inte tillräckligt bra

Det har varit hemskt varmt och torrt. Matproduktionen i Sverige kommer räcka sämre än normalt till att föda svenskarna. Tiotusentals hektar skog har brunnit. Ändå är Sverige inte det land som drabbas värst av ett varmare klimat.

När världen blir varmare kommer Nordens klimat fortfarande vara relativt bra att leva i. Flyktingströmmarna kommer att fortsätta från Mellanöstern och Nordafrika till Europa och från södra Europa till Nordeuropa. Fortsatta klimatförändringar kan leda till verkligt besvärliga flyktingströmmar i världen. Man bör därför både tänka på hur migration ska regleras och drivkrafterna bakom klimatflykt hållas nere.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Redan de utsläpp som har gjorts kommer leda till klimatförändringar som vi får kämpa med konsekvenserna av. Samtidigt måste vi försöka se till att framtida utsläpp blir så små att konsekvenserna för våra barn och barnbarn inte blir större än att de går att hantera utan stora krig eller svältkatastrofer. Alltför få vill prata om båda sakerna, men det behöver vi göra om samhället ska fungera.

Det finns många tekniska framsteg och industriella trender som går åt rätt håll. Elproduktion med sol- och vindenergi har blivit de billigaste sätten att producera el och byggs ut allt snabbare i världen. Men samtidigt har världens utsläpp av koldioxid från fossila bränslen aldrig varit större. Det går bra, men inte tillräckligt bra. Att det går bra, det visar möjligheterna vi har. Att det inte går tillräckligt fort för att minska koldioxidutsläppen visar att vi inte är tillräckligt duktiga på att använda möjligheterna. Enklare än så är det inte.

Tydliga exempel på utvecklingens olika dimensioner finns i Asien. Kina har haft en fantastiskt framgångsrik ekonomisk utveckling som gjort att hundratals miljoner kineser bytt från ett liv med dålig utbildning, dålig tillgång på sjukvård och låg materiell standard till en livsstil som är i nivå med Europas. Samtidigt har man på ett par decennier gått igenom den utveckling där ekonomin först prioriterats före miljökvalitet och som följd av det upplever man nu luftföroreningar som Europas och Amerikas storstäder såg under perioder på 1900-talet innan miljölagstiftningen gavs prioritet.

Nu satsar man där istället mer på förnybar energi och elektrifiering av fordon än vi gör i Europa. Kina är samtidigt det land som har störst problem och är bäst på lösningar. Kinas sätt att hantera ekonomisk tillväxt och miljöeffekter har varit avgörande för möjligheterna att klara klimatriskerna i världen. Om Kina uppträtt hänsynslöst mot resten av världen hade situationen nu kunnat framstå som hopplös. Men de senaste årens stagnerande utsläpp i Kina visar att även länder i utveckling kan välja att ta global hänsyn.

Nästa land där denna politiska avvägning får globala konsekvenser är Indien. Indiens befolkning är stor, och till skillnad från Kinas är den också snabbt växande med fler unga än äldre. Det ger större möjligheter för ekonomisk tillväxt under 2020-talet. Enligt Världsbanken växte Indiens ekonomi 2017 om Frankrikes och blev världens sjätte största. Indien kommer med god säkerhet att växa om Storbritannien inom ett par år och enligt Internationella valutafonden kommer man 2022 växa om Tyskland.

Problemet är att Indien redan har större koldioxidutsläpp från fossila bränslen än dessa tre länder tillsammans. Om Indien fortsätter att växa med samma intensitet i användningen av fossila bränslen blir Indien ett globalt problem.

Men Indien kan visa sig göra som Kina. Redan 2017 installerade Indien mer solceller än Europa och mer än hela Nordamerika. Bara Kina installerade mer. Man är på väg att nå sitt mål om 175 GW förnybar el till år 2022 i förtid. Investeringarna i förnybar energi är nu större än i fossil. Men koldioxidutsläppen fortsätter att öka. Man gör mycket rätt, men ännu inte tillräckligt.

I Sverige är transportsektorn viktig för utsläppen av koldioxid. Elektrifiering är ett viktigt sätt att minska utsläppen och utvecklingen går bra. I juli såldes mer än dubbelt så många laddbara bilar som juli månad förra året. En härligt positiv utveckling som beror på en kombination av nya skatteregler och att bilindustrin erbjuder fler och bättre laddbara bilar.

Men det är fortfarande bara en femtedel av alla sålda bilar som är laddbara, och av alla bilar i trafik är laddbara elbilar fortfarande färre än 60 000, bara ett par procent av alla. Det går bra med elektrifieringen. Men det kan gå fortare.

Det finns fantastiskt mycket njutbara och lönsamma möjligheter med den nya teknik som kan möjliggöra ett gott liv för människor i världen. Dessa ska vi ta vara på. Samtidigt ska vi hantera skogsbränder och missväxt och utveckla jord- och skogsbruket efter klimatet.

Det blir inte enkelt att jordbruks-, skogs- och migrationspolitik i ett internationellt sammanhang förändras radikalt parallellt med energiförsörjningen, transportsektorn och industrin.

Men vi måste lära oss hantera de oundvikliga förändringarna och samtidigt se till att undvika en förändringstakt som är ohanterlig.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Tomas Kåberger
Tomas Kåberger 

Professor i Industriell energipolicy vid Chalmers och ordförande i Renewable Energy Institute, Tokyo. Han var tidigare generaldirektör för ­Energimyndigheten. Ledarskribent i Dagens ETC.