Kultur & Nöje.

2013-09-07 02:00
Bussen som har blivit bio. Bild: Kalle Brolin
Bussen som har blivit bio. Bild: Kalle Brolin

Solcellsbiograf på hjul – ingen konst alls

Konstbiennalen pågår på fem stora arenor; Röda sten konsthall, Göteborgs konsthall, Hasselblad center, Lilla Bommen/ Drömmarnas Kaj och Stora teatern. Utöver det arrangeras GIBCA Extended – här medverkar fria konstnärsgrupper eller gallerier. ETC Göteborgs Frida Sandström tipsar om vad du inte bör missa:

Solceller, socialism och samtal. Det är ledorden bakom Sunshine Socialism Cinemas filmvisningar. På Göteborgs Internationella konstbiennal som drar igång i dag, lördag, låter de skapa filmerna på plats – för att sedan visa dem med hjälp av solsken. 

To capture the image of the people and deliver it back to the people. Så beskrivs den mocambuquianska filmrörelsen Kuxa Karena i dokumentären med samma namn. Filmen är en av de dokumentärer som Sunshine Socialist Cinema kommer att visa på sin utomhusbiograf under konstbiennalen. Med filmen presenterar Sunshine Socialist Cinema varifrån de själva kommer, eller i alla fall vilka idéer som ligger bakom.

1975 förklarades Mocambique självständigt från den portugisiska kolonialmakten. För att kunna sprida informationen över landet krävdes bilder – alla kunde inte läsa. Filmrörelsen Kuxa Karena föddes. Med minibussar turnerade de runt för att visa korta, dokumentära filmklipp av vad som hände i landet. Nu gör Sunshine Socialist Cinema ungefär samma sak. I trailern till årets konstbiennal syns bilder från göteborgskravallerna 2001. Lösryckta, men informativa nyhetsfilmer. De kallas journalfilmer och har samma funktion som de filmer som turnerade i sjuttiotalets Mocambique. Utan språk berättar de om någonting som sker.

Dokumentärföljetong

Under konstbiennalen kommer nya journalfilmer att produceras och presenteras. Med fyra dokumentärer och en nyproducerad tiominutersfilm i veckan vill filmkollektivet visa Göteborgs rörelse och spel – allteftersom konstbiennalen pågår. 

– De fyra dokumentärer binds ihop som en följetong och journalfilmerna kallar vi för ”Göteborgskommunen”, förklarar konstnären Kalle Brolin och refererar till den franska revolutionens revolterande Pariskommun. Det är han som tillsammans med sin konstnärskollega och partner Kristina Müntzing står bakom Sunshine Socialist Cinema. 

I trädgården i nordvästra Skåne växte idéerna fram. Liksom Kuxa Karena ville de visa film gratis – och socialistiskt. Men till skillnad från dåtidens teknikaliteter, monterade de inte bara biografen under bar himmel, utan de lät även projektorn drivas av solceller. Namnet Sunshine Socialist Cinema var givet och på den ekologiska biografen visade de alltifrån dokumentärer till konstfilmer. De började turnera i både politiska och konstnärliga sammanhang och inför konstbiennalen ville de producera egna filmer om Göteborgs alternativscen. 

– Men så slog det oss att det fanns några som skulle kunna göra det bättre. 

Visas i före detta postbil

Kalle Brolin berättar om det fristående filmkollektivet Indymedia, som startade i samband med EU-toppmötet i Göteborg 2001. Över hela världen finns liknande oberoende medieorganisationer, alla med en alternativ journalistik på gräsrotsnivå som mål.

– Vi sökte upp göteborgarna och frågade om de ville återförenas för att göra nya journalfilmer om dagens Göteborg, förklarar Kalle Brolin.

Och så blev det. De nyproduducernade filmerna kommer att visas i en gul före detta postbil, som förutom solcellerna på taket påminner om de rullande biograferna i Mocambique. 

Precis som Kuxa Karena tror Kalle Brolin på bilden som ett sätt att sprida budskap och skapa diskussion.

– Jag tror att konst skulle kunna vara ett alternativ till språk, och att inte bara dokumentärer, utan också konstfilmer kan bli utgångspunkt för intern debatt inom vänstern, säger Kalle Brolin.

”Vi vill också bli kritiserade”

Med Sunshine Socialist Cinema hoppas han kunna inspirera till diskussioner mellan olika organisationer som tidigare inte träffats och liksom Kuxa Karena och Indymedia vill han bidra till en alternativ samhälls- och mediedebatt. Med solcellerna vill han också ifrågasätta vårt sätt att förbruka energi. 

– Vem som helst kan göra det här. Den enklaste solcellen med tillhörande batteri säljs som biltillbehör, säger Kalle Brolin.

Till skillnad från de statspropagerande bussbiograferna i sjuttiotalets Mocambique vill Sunshine Socialist Cinema inte bara missionera eko-socialistiska tankar. 

– Vi vill också bli kritiserade, säger Kalle Brolin och förklarar att trots solcellernas klimatvänlighet så är det svårt att känna till hur fabrikernas arbetsförhållanden ser ut där de tillverkas. 

– Att vi kallar oss socialistiska och sedan bidrar till detta uppenbara exempel på kapitalistisk imperialism är ju egentligen hyckleri, säger han och förklarar hur de nästa sommar kommer att visa filmer om hur tillverkningsförhållandena ser ut i Kina. Förhoppningen är att väcka eftertanke hos biografbesökarna när de förstår att det är samma chockerande scener som de ser gestaltat i filmerna som också ligger bakom de solceller som driver projektorn. 

– Det skulle ta skruv, säger Kalle Brolin. 

Frida Sandström

 

Mer att se under biennalen

 

1. Acephale: Vild – en skogsföreställning 6 september

Likt en nattlig marknad eller en naturens egen föreställning, får du bland träd, sten och snår söka dig fram till installation, dans, performance, mode, scenografi, arkitektur, musik, ljud, ljus och mat. Den snart ettåriga plattformen Acéphale låter klubben möta samtidskonst och performance. Nu på en hemlig plats i naturen.

2. Exilfilmfestivalen – Kvinnor i exil 3, 5, 7 november

Sedan starten 1993 har exilfilmfestivalen möjliggjort för filmskapare i exil att nå en publik. Förhoppningarna är att utöka förståelsen flyktingar och emigranters vardag. Med årets festival ”Kvinnor i exil” läggs ett särskilt fokus på kvinnors liv och arbete och hur kreativiteten kan vara en, om än riskfylld, väg till frihet. 

3. Not Quite, Ställberg Gruva/The non existent center och RättBuss, 20 oktober

I Bergslagens glesbygd har en övergiven gruva förvandlats till ett centrum för tvärkonstnärlig verksamhet. Nu bjuder Ställberg Gruva/The non existent center tillsammans med nätverket Not Quite och kulturföreningen RättBuss festivalbesökarna på en busstur ut i ödebygden. 

4. Gudmundsgatan 13 A – av och om Maja Lundin, 11- 16 oktober

Fotografen Maja Lundin bjuder in till en utställning i – och om – sitt eget hem, där hon både bor och arbetar. I Gårda, där flera bostäder är rivningshotade, öppnar konstnären sitt hem för att under en vecka både visa utgångspunkter och resultatet av det arbete som pågår därinne.

5. Kulturföreningen Vittring – Vandring mellan Vänersborg och Trollhättan, 14 september

En vandring i offentlig miljö med promenaden som konstform. Under en heldag bjuds biennalbesökarna in att gå en sträcka på omkring 15 km. Vandringen börjar på Vänersborgs konsthall kl 10 och avslutas med en fest på Vittring i Trollhättan, kl 18. 

 

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Förutom Kuxa Kanema kommer Sunshine Socialist Cinema visa:

- Handsworth Songs av Black Audio Film Collective, om bakgrund till upplopp i England på 80-talet.

- Så gör vi i Göteborg av Indymedia, om EU-toppmötet 2001

- Genklang av Behzad Khosravi och René Léon Rosales, om när Megafonen från Husby åker buss till Biskopsgården i Göteborg på första maj.

Konstbiennalen pågår från lördag 7 september till söndag 17 november.