Kultur & Nöje.

2018-06-08 11:54
Bild: Anders Wiklund/TT

Mariam the believer tror på Clandestino-festivalen

Kultur från världens alla hörn strålar återigen samman i Göteborg när 16:e upplagan av Clandestino Festival hålls. I år har bland andra Mariam Wallentin från Wildbirds & Peacedrums och Mariam the believer varit inbjudna till bokningsgruppen.

Under förra årets festival så agerade José González co-curator och satte lite egen stämpel på line-upen. I år har de bjudit in lite fler gäster till bokningsgruppen. José är med i år igen och sällskap har han av bland annat Mariam Wallentin. Deras historia av att liksom snärjts in i Clandestinofamiljen genom åren är snarlik.

– Jag har en relativt lång historia med Clandestino. Jag har spelat där flera gånger, både med Wildbirds & Peacedrums och med Mariam the believer. Sedan har vi även varit där som vanliga festivalbesökare. Både i Göteborg och när de varit i Bottna, berättar Mariam.

”Ett fantastiskt projekt”

Hon var även med i projektet Gothenburg string theory som blev en hyllad konsert på Clandestino 2009.

– Det var ett fantastiskt projekt där olika artister bjöds in och fick göra andra versioner av sina låtar. Det finns en sådan genuin kreativitet i Clandestino och de slutar aldrig att förvåna. Det är lätt att skapa band med dem när man vet att det finns sådan kvalitet i musiken och en sådan jäkla känsla, säger Mariam.

Mariam Wallentin framstår, när man granskar allt hon har gjort och har haft för sig, som en otroligt kreativ person med många strängar på sin lyra. Förutom de båda banden och flertalet andra musikaliska projekt så driver hon sitt eget skivbolag och har hörts som röst i många olika animerade filmer och serier.

– Ja, fast det var väldigt länge sedan nu, det har jag slutat med, säger Mariam med ett skratt.

Men rollen som bokare är ny för henne. Arrangerat andra band och artister har hon inte gjort själv förr.

– Nej, det har jag ju inte. Men då jag rört mig i så många olika spann så känns det väl … äh, jag vet inte. Det är Alexander och Clandestino som sköter mycket, kommer med flest förslag och vet vad som passar festivalen. Men det känns som en spännande ny grej där jag kan tycka till och addera. Jag har ju träffat så många roliga och spännande musiker när jag varit ute själv.

Alexander är Aleksander Motturi, festivalens konstnärliga ledare.

Är det så det går till? Att du lagt till artister du stött på tidigare själv?

– Ja, i alla fall i spåningsprocessen. Att komma på det där ”just det, den och den grejen hade varit spännande”. Det är det som har varit en sådan kick att jobba med Clandestino-teamet. Det behöver inte vara de största och mest kända namnen, utan vad det är som funkar just på Clandestino.

Vad tror du själv att just du tillfört?

– Jag vet inte riktigt. Jag kan ju poängtera för dig att jag inte vet om jag varit speciellt bra på det, även om jag tycker att det har varit roligt. Det är ju ett väldigt teamwork i det hela och någon slags kollektivistisk grej. Jag tror inte att just min insats varit framträdande på något vis. Jag har försökt lyfta olika världsdelar, olika kön och så där. Men jag vet inte. Jag kanske inte har bidragit? skrattar Mariam.

Själva bokningsarbetet har bestått i att ses hela gruppen någon gång inledningsvis, sedan mycket bollande över mejl.

– Jag har fått väldigt mycket respekt för arbetet och förstått hur mycket jobb det ligger bakom. Jag har ju inte jobbat med det här på heltid på något vis. Jag kanske trodde att det skulle vara lite enklare än vad det var och kan önska att jag haft lite mer tid och ro för det.

Spelar även solo

Sin naturligare roll – den på scen – ska Mariam så klart bidra med till årets Clandestino också. Wildbirds & Peacedrums har varit bokade länge, men nu står det klart att hon även ska spela med soloprojektet Mariam the believer.

– Ja, det blev en sista minuten-bokning faktiskt. Vi hade lite svårt att fylla avslutningskonserten i Svenneby kyrka på söndagen. Och jag har sommarstuga väldigt nära där och kommer från en annan spelning i Norge, så det passade bra.

Mariam the believer släppte sin andra hyllade skiva ”Love Everything” 2017 och Wildbirds & Peacedrums jobbar med nytt material just nu.

– Jag har haft en del skrivkramp med texter under våren, men nu så börjar det släppa med värmen. Så jag hoppas att det ska bli klart snart.

Parallellkör du de olika banden, eller brukar du dela upp det mer?

– Ibland blir det att jag är tvungen att koncentrera mig på en sak. Men den här sommaren blir det rätt parallellt. Men det rullar på. Jag behöver ju det där, uppenbarligen, att jag inte vill fastna i en sak och göra 30 spelningar med samma sak och lyssna på mig själv.

Är det det som förklarar alla bollar i luften som vi pratade om tidigare?

– Ja, jag har ju förstått nu att det verkar vara mitt sätt att jobba. Sen vet jag inte om det alltid är så smart eller bra. Men det är viktigt för mig att hålla min kreativitet levande.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Clandestino

• 7–10 juni

• Pustervik, Oceanen, Folkteatern, Hoki Moki, HPKSM, Världskulturmuseet, Masthuggskyrkan, Gerleborgskyrkan och Svenneby gamla kyrka.

Mariam ­Wallentins fem russin ur Clan­destinokakan

• Faka: ”De är en performanceduo från Sydafrika som verkar väldigt spännande. Coola, ­innovativa.”

• Sudan Archives: ”En blandning av elektronisk, dans, traditionell … spelar fiol. Bara en sådan brokig blandning av genrer. Jävligt kaxig, tuff och bra. Kommer från USA.”

• Oumou Sangaré: ”Hon kommer från Mali. Jag har inte sett henne live, men det ska vara väldigt dansant. Jag vet att Tony Allen är med och gästar på senaste skivan. En slags traditionell musik med moderna inslag. Hon har hållit på länge men står ändå för förnyelse.”

• Sidsel Endresen: ”En gammal idol för mig. Hon är en röstimprovisatör från Norge som gör jättespännande grejer. Rätt eget, men passar bra in i programmet.”

• Stella Chiweshe: ”Hon kommer från Zimbabwe men bor i Tyskland nu tror jag. Hon har hållit på jättelänge och och sjunger och spelar mbira, ett slags tumpiano. Mäktigt, bra och jag tror att det kan vara en spirituell upplevelse.”