Kultur & Nöje.

2018-11-05 14:00
Puffetikett
ETC Göteborg

Göteborg: Detta händer i veckan

Spelningar, teater och reklamjippon. Här är veckans kalendarium.

Linda Pira, Imenella och Unruly

Bild: Pontus Lundahl/TT

Sveriges hiphop-drottning Linda Pira, stjärnskottet Imenella och danskollektivet Unruly gör gemensam sak. De kallar det systerskap i sin renaste form och kompromisslöst artisteri när de samlas i en gränsöverskridande föreställning.

När: 8 november

Var: Pustervik


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Brooklyn Haha

Gratis reklamjippo, men kan ju vara kul ändå. Brooklyn Brewery samlar ihop några etablerade och några up-and-coming-komiker för en Sverigeturné. Johanna Wagrell, Johanna Nordström, Daniel Sanchez, Kirsty Armstrong och David Sundin stannar i Göteborg till på Sticky Fingers.

När: 7 november

Var: Sticky Fingers

Voices

GEST, Gothenburg english studio theatre, har urpremiär på Voices, en föreställning där anonyma vittnesmål om flykt och asylsystem i ett Europa med stängda gränser ges en röst genom skådespelare på scen.

Kristina Brändén Whitaker, konstnärlig ledare och regissör, har under lång tid träffat och intervjuat personer med erfarenhet av att fly och av asylprocessen i Sverige. Helt utan att redigera i berättelserna eller hur de återgavs av personerna som upplevt dem har hon sedan fogat dem samman till ett manus som skildras på scenen.

När: 7–17 november

Var: GEST

Union carbide productions

Bild: Patrik Persson

De två stora comebackspelningarna i somras, på Liseberg och Gröna Lund, måste ha gett mersmak, för nu är Union Carbide Productions tillbaka med en klubbturné. De mytomspunna slynglarna har blivit 30 år äldre, och Ebbot Lundberg något mindre ”dum i huvudet”, som han benämnde sitt yngre jag när ETC Göteborg träffade bandet i somras. Hur som så väntar en rejäl dos punkig rock.

När: 9 november

Var: Stora teatern

Ika Nord – Kroppkaka

Ika är inte i rutan här, utan på scen. Närmare bestämt i en ”kavalkad av musikaliska tablåer och inspirerande exempel på kroppens olika sätt att kommunicera bortom orden.” Här blandas hennes egna egna komiska mimstycken med Isadora Duncans vision om den fria kvinnan i originalkoreografi från 1908 och genusmedveten teckenspråksallsång.

När: 5 november

Var: Stora teatern

The Mastersons

Herr och fru Masterson träffades i Brooklyn, flyttade hem till Austin och skapar finfin altcountry tillsammans. När de inte gör det så ingår de bland annat i Steve Earle’s kompband the Dukes and Duchesses och är allmänt högt aktade musiker.

När: 5 november

Var: Pustervik

Polsk modernism på konstmuseet­

Moda polska översätts till ”unga Polen” och är namnet på en riktning inom den polska konsten från tiden att Polen delades 1795 till enandet 1918. Ett 60-tal verk av konstnärer som Olga Boznanska, Józef Chemoski, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Edward Okun, Wojciech Weiss, Witold Wojtkiewicz, och Stanisaw Wyspianski ställs ut och de flesta verken är målningar i stora format.

När: 27 oktober–19 mars

Var: Göteborgs konstmuseum

Kung Lear

Göteborgs stadsteaters konstnärliga ledare Pontus Stenshäll tar sig an ännu en klassiker. I Kung Lear vill han ta publiken tillbaka till Shakespeares egen teatertid. Fåfängan manar kungens fall och den här gången spelas kungen av Michalis Koutsogiannakis. Bortas Josefine Andersson spelar Goneril och som narren ser vi Lasse Beischer. De två syns vanligen i 1 2 3 Schtunk.

När: 27 oktober - 21 december

Var: Stadsteatern

DNA – Dansa nära anhörig

När bjöd du upp din mamma senast, frågar sig Backa teater. Den frågan har resulterat i en föreställning där fyra skådespelare möter sina mammor i dans på scen. Fyra mammor får berätta om sina liv, fyra barn får förhålla sig och lyssna och dansa med. För idé, regi och koreografi står Tove Sahlin/ Shake it Collaborations i nära samarbete med text- och ljudkonstnären och radioproducenten Malin Holgersson.

När: 20 oktober–14 december

Var: Backa teater

Vampyrbläckfiskar i Arizona

Klimatfrågan står i centrum på Teater Trixters scen i vad som beskrivs som ett rafflande och komiskt drama om kampen mellan människa, mollusk och mäklare. I källaren i den högsta skyskrapan i Arizona firar forskaren Johansen mänsklighetens utplåning med champagne.

När: 9 oktober–22 november

Var: Teater Trixter

Kriget har inget kvinnligt ansikte

Nypremiär för Kriget har inget kvinnligt ansikte av den vitryska Nobelpristagaren i litteratur. Svetlana Aleksijevitj berättar om krigets vansinne och den ryska erfarenheten. Boken är en del av Aleksejevitjs bokserie Utopins röster och Göteborgs Dramatiska Teater är den första scen i Sverige som sätter upp den som pjäs. Dramatisering av Malin Lindroth och regi av Erik Åkerlind. Hanna Ullerstam och Mia Eriksson på scen.

När: 18 oktober–18 november

Var: Göteborgs dramatiska teater

Allt som blev kvar

Nypremiär av och med skådespelaren Kardo Razzazi. En personlig, öppenhjärtig och, trots allt, humoristisk monolog om Kardos liv. Den handlar om hans uppväxt, hans relation till sin frånvarande pappa, sin kämpande mamma och om hur det känns när livet sviker en.

När: 3 oktober–12 december

Var: Folkteaterns lilla scen

Innan vi glömmer

Samlingsutställning på Göteborgs konsthall med de fem nationella och internationella konstnärerna Petra Hultman, Helga Härenstam, Katerina Sedá, Knutte Wester och Ferhat Özgür. Utställningen lyfter fram berättelser där de nära och kära utgör grunden för ett konstnärligt utforskande. Fram träder ett möte mellan olika generationer, tidsepoker och livsvillkor.

När: 6 oktober–13 januari

Var: Göteborgs konsthall

Dogville

Bild: Christian Egefur

Folkteaterns konstnärliga ledare Frida Röhl tar sig an von Triers Dogville. Förvisso är redan filmen från 2003 lite filmad teater med sin avsaknad av scenografi, sin enda scen där hela handlingen utspelas, sina osynliga dörrar och sina kritmarkeringar för gator. Men nu är den teater på riktigt och även till Folkteatern scen kommer Grace på flykt undan maffian, moraliska dilemman ställs på sin spets och kastas omkull.

När: 29 september–12 december

Var: Folkteatern

Ringaren i Notre Dame

Musikalversionen av Ringaren i Notre Dame lägger sig någonstans mellan Disneyfilmen och Victor Hugos roman, med lutning åt Disney. Något mörkare än sin tecknade dito, men samtidigt glädjefylld och fantasieggande. Den är från början skapad av ett Oscar-belönat team med textförfattare och kompositörer från diverse Disneyfilmer, men bearbetad och regisserad här av Thomas Agerholm. I rollerna som Quasimodo och Esmeralda syns Martin Redhe Nord och Marsha Songcome, båda utbildade i Göteborg.

När: 20 september 2018–6 april 2019

Var: Göteborgsoperan

Till varje pris

Bild: Caroline Axelsson

Politisk fars i finsalongerna blir det när Adde Malmbergs ”Till varje pris” intar scenen i ungefär två månader. En pjäs i genren fars har aldrig någonsin beskrivits utan orden ”förvecklingar och förväxlingar” och så även här. Den här gången utspelar det sig under Almedalsveckan och på scen syns bland andra Anders Jansson, Malin Cederbladh, Eric Ericson och Carina M Johansson

När: 12 september–8 november

Var: Stadsteatern

Skuggorna av Mart

Nypremiär. Stig Dagerman skrev pjäsen ”Skuggan av Mart” 1948. Mattias Anderssons nyskrivna pjäs är starkt inspirerad av den, men i hans version har skuggorna blivit fler. Tre människor som är ingenting drömmer om att göra bestående avtryck på jorden. En berättelse om skammen i att vara feg och passiv med en ständigt växande skuggvärld som spelar på väggarna. I rollerna syns bland andra Ylva Gallon, Eleftheria Gerofoka och Nemanja Stojanovic.

När: 12 september–20 november.

Var: Backa teater

Ingen rök utan eld

Röda sten tar vara på att det är valår, och blir till en plattform där både konstnärer och besökare kan göra sina röster hörda. Utställningen, som består av både nyproducerade och befintliga verk, behandlar frågor som rör demokrati, aktivism och civilkurage. Det blir platsspecifika verk och performancekonst med bland annat Mary Coble, Annika Lundgren och Felipe Mujica. Dessutom föreläsningar och workshops.

När: 1 september–18 november

Var: Röda sten konsthall

Det universella språket

I denna forskningsbaserade utställning undersöks efterkrigstidens abstrakta måleri med utgångspunkt i museets egna samling. Här visas måleri, skulptur, teckningar och grafik från åren 1945–1970.

Forskningsstudien som utställningen utgår från publiceras i museets skriftserie Skiascope i samband med vernissagen. Här undersöks vilka föreställningar som knöts till abstraktionen och hur dess ställning i konstlivet förändrades under perioden.

När: 13 juni–11 november

Var: Göteborgs konstmuseum

Aswat – syriska röster

Personliga röster om att fly från sitt land. Om förlust och om små strimmor av hopp. Dessutom samtida syrisk konst som på olika sätt kommenterar kriget och situationen i Syrien.

Så ser Världskulturmuseets utställning Aswat – syriska röster ut.

När: Fram till december 2018

Var: Världskulturmuseet