Det handlar om två enaktare som gör gemensamt gästspel. Den ena om nationalskalden och diktaren Gustaf Fröding och den andra om skådespelaren och ikonen Marilyn Monroe. Ett rätt omaka par att bunta ihop för en gemensam föreställning kan tyckas.
– Ja, det kan man påstå. Men samtidigt så var de bägge två ikoner på sin tid. De hade bägge missbruksproblem och föräldrar med psykiska problem. Gustaf Fröding själv led av mental ohälsa och Marilyn hade en del i bagaget hon med. De var också otroligt produktiva och det var nästan som att deras arbete höll ihop livet för dem, säger Sonja Gube, regissör bakom föreställningarna.
Hon har själv skrivit ”Drömflickan”, och ”Mannen från månen” har hon tidigare regisserat åt Frödingsällskapet som ligger bakom den.
– Drömflickan bygger på boken ”Fragment” och Heléne Jonsson gestaltar Marilyn. I mannen från månen är det de fyra musikerna i Frödingsällskapet som framför musiken och en av dem, Björn de Verdier, gestaltar Fröding.
Mycket musik
Föreställningarna har alltså också gemensamt att de innehåller stora portioner musik, mer som gestaltade konserter än regelrätt teater. Sonja Gube har inte lagt någon extra hand på för att få dem att samverka än mer när de nu spelas ihop.
– Nej, ett tag funderade jag på att göra det, men lät sedan bli. När man ser föreställningarna så ser man trådarna tydligt ändå. Det inre missbruket, den mentala ohälsan med mera. Och de ställer ju även frågan om idoldyrkan, som så många verkar eftersträva, verkligen är lösningen eller gör något bättre.
Mannen från månen och Drömflickan spelas både fredag och lördag.