Klimat.

2018-11-30 11:45
”Kör du över 2 000 mil per år så är det faktiskt redan i dag lönsamt att köpa en laddbar bil i och med drivmedelskostnaden blir så låg, säger Jessica Alenius. Bild: Annelie  Moran
”Kör du över 2 000 mil per år så är det faktiskt redan i dag lönsamt att köpa en laddbar bil i och med drivmedelskostnaden blir så låg, säger Jessica Alenius.
Puffetikett
ETC Göteborg

”Väldigt positiv utveckling av laddbara bilar i Sverige”

I helgen är det elbilsmässa på Svenska mässan. Fem procent av förra årets nyregistrerade bilar var laddbara, prognosen för i år ligger på nio procent och 2021 tros elbilarna utgöra 25 procent, enligt Jessica Alenius, vice vd för tillverkarnas och importörernas branschorganisation Bil Sweden.

Hur utvecklas elbilsmarknaden just nu?

– Det är något som alla fordonstillverkare satsar på, mer eller mindre, och det sker globalt. Tittar man på Sverige så har vi haft en väldigt positiv utveckling av laddbara bilar, både rena elbilar och laddhybrider.

Hur ser det ut i Sverige jämfört med andra länder?

– Jämfört med resten av Europa så ligger vi bra till. Norge har verkligen satsat på elbilar, sen är det Island, som är en väldigt liten marknad, och sedan är det Sverige. Så i Norden har vi verkligen en mogen marknad för ny teknik.

När kan priset tänkas hamna på en nivån fler har råd med?

– Man brukar säga att en laddbar bil i snitt kostar cirka 100 000 kr mer än en bil som drivs på diesel eller bensin. Vi har inte gjort någon egen prognos, men andra har tittat på kanske 2024–2025. Då är bilen så pass fördelaktig att den står på egna ben utan subventioner. Men sen beror det såklart på hur mycket du kör. Kör du över 2 000 mil per år så är det faktiskt redan i dag lönsamt att köpa en laddbar bil i och med drivmedelskostnaden blir så låg.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Begränsas försäljningen av infrastruktur och räckviddsångest?

– Nej, jag tror inte att själva räckviddsångesten dämpar beteendet, men vi ser att det finns en liten osäkerhet nu om man ska välja en diesel, bensin, el- eller hybridbil. Folk är lite osäkra om de ska ta det här steget. Så det är väldigt viktigt att alla aktörer som är med och bidrar till omställningen går i takt.

Hur kan en stor tillverkare som Volvo påverka utvecklingen?

– Jag tror att de spelar stor roll eftersom vi är lite av ett Volvo-land. De har en stor marknadsandel i Sverige, så självklart är Sverige en väldigt viktig marknad för Volvo. Men elektrifieringstrenden är global. Volvo måste tillverka bilar som går att sälja över hela världen.

Nu är det alltså enkelt att gå före inom elektrifiering?

– Ja, men det handlar inte bara om att vi kan producera laddbara bilar, utan också om att hela ekosystemet finns på plats. Om vi inte har laddinfrastruktur så kommer ingen kund vilja köpa den här laddbara bilen. Vi måste också ha fungerande styrmedel och ett bra skattesystem.

Hur ser det ut på andrahandsmarknaden?

– Tyvärr är det så att många av våra laddbara bilar exporteras till Norge, för de har så många subventioner och morötter, sen är kronan så pass låg att det är fördelaktigt för norrmän att köpa bilar från Sverige. Även Tyskland och Nederländerna gör det. Det är ett problem att vi inte får behålla våra bilar när vi dels subventionerar dem vid köpet och sen inte kan nyttja bilen hela livslängden.