Klimat.

2018-05-17 15:59
Erik Lewenhaupt är hållbarhetschef inom Stena Line. Bild: Christopher Kullenberg Rothvall
Erik Lewenhaupt är hållbarhetschef inom Stena Line.

Stena satsar på metanol som alternativ till LNG

Göteborgs stad satsar just nu på att bygga en terminal i hamnen för LNG, alltså flytande naturgas, det trots att Naturvårdsverket avråder från investeringar i bränslet. Även inom sjöfartsbranschen finns osäkerhet kring bränslets framtid och rederier tittar på fler alternativ. Stena Line har valt att satsa på metanol och på batteridrift på två färjor i Göteborg.

Knappar, skärmar, telefoner och hörselskydd. Det är vad en besökare möts av nere i kontrollrummet till maskinerna ombord på färjan Stena Germanica som trafikerar mellan Göteborg och Kiel. Det är en färja som sedan förra året kan köra sina fyra maskiner på både marindiesel och metanol.

– Vi kör alltid med minst en maskin på metanol, ibland två. Maskinerna fungerar jättefint med det, säger Sando Chiesi som är maskinchef ombord.

Fartyget byggdes om i Polen för tre år sedan för att maskinerna skulle kunna köras på både metanol och marindiesel. Och nu är det bara en enkel knapptryckning i kontrollrummet för att skifta mellan bränsle­typerna.

– Man märker absolut ingenting när vi byter. LNG i all ära, men det är något som tas upp från marken och är ett fossilt bränsle. Även om avgaserna från LNG blir renare så är det en resurs från jorden som vi använder. Det som gör metanolen så intressant är att det på sikt kan tillverkas av nästan vilket råmaterial som helst, säger han.

Världsunikt metanolsystem

Erik Lewenhaupt arbetar som hållbarhetschef inom Stena Line. Han menar att rederiet började fundera på att använda metanol som fartygsbränsle redan under 2009. Ombyggnaden av Stena Germanica inleddes på varv 2015 och systemet var helt färdigt i fjol.

– Det har tagit tid, men det har vi inte haft problem med. Vi har tagit ett steg i taget för att inte riskera förseningar för våra kunder, säger Erik Lewenhaupt.

Som färjerederi är Stena Line ännu ensamma i världen om att ha en färja som kan köras på metanol. Det är ett bränsle som likt LNG släpper ut minimalt med svavel och som kan framställas utifrån biprodukter från skogsindustrin, avfall och till och med genom solljus, koldioxid och vatten via det som kallas för elektrolys. Men i dagsläget sker den största produktionen av bränslet från naturgas.

– Vi har visat att det går att använda metanol rent tekniskt och det är ett jättestort steg. Men för framtiden behöver vi få upp produktionen av förnybar metanol för det som vi kör på i dag är fortfarande ett fossilt bränsle, säger Erik Lewenhaupt.

Argumentet att använda metanol som bränsle har dock tappat i styrka under de senaste åren eftersom priset stigit på det i förhållande till oljan.

– Ekonomiskt är det svårt att räkna hem metanolen i dag. Men samtidigt har oljepriset stigit och hur det ser ut om ett halvår har ingen någon aning om, säger han.

Utesluter inte LNG

Precis som Stena Line valt att titta på metanol som bränsle så tittar många rederier just nu på LNG som alternativ. Exempelvis har Viking Line en färja i trafik mellan Stockholm och Åbo som körs på LNG, samt ytterligare en som ska levereras 2020. Även om Stena Line just nu inte valt att satsa på LNG så menar Erik Lewenhaupt att rederiet inte uteslutit det på något sätt.

– Vi tittar löpande på LNG och om ett par år är det fullt möjligt att vi har fartyg som går på LNG också, säger han.

Att Göteborgs stad beslutat sig för att ge grönt ljus för en LNG-terminal i Göteborgs hamn har spelat mindre roll för Stena Lines beslut att satsa på metanolen. Satsningen i hamnen har fått mycket kritik, bland annat från Naturvårdsverket som menar att man riskerar att låsa in sig i ett fossilberoende. Erik Lewenhaupt ser dock både fördelar och nackdelar med det bränslet.

– LNG är ett jättebra bränsle, men i dagsläget löser det inte koldioxidproblematiken. Men man kan se det som en bro till nästa generations bränsle. Jag kan dock tycka att det är tråkigt om man kritiserar ett bättre bränsle i dag bara för att vi hoppas att det ska komma ett ännu bättre i framtiden, säger han.

Förklaringen till att Stena Line valde metanol för Stena Germanica och inte LNG handlar om att det skulle bli mycket mer komplicerat att konvertera ett existerande fartyg till LNG jämfört med metanol.

– LNG installeras oftast på nybyggen eftersom infrastrukturen är mer komplicerad. LNG behöver hållas nedkylt och under tryck. Vi såg metanolen som ytterligare ett ben för sjöfarten att stå på eftersom det går att köra i ett existerande system och eftersom det dessutom går att köra förnybart i framtiden, säger han.

Satsar även på batterier

Att just jobba med att förbättra utsläppen från existerande fartyg menar Erik Lewenhaupt är ett ständigt pågående arbete inom rederiet, dels för att möta nya regler men också för att driva tekniken framåt. En annan färja som trafikerar Göteborg och som just nu håller på att få revolutionerande teknik är Danmarksfärjan Stena Jutlandica. Det är ett fartyg som fått ett gigantiskt batteri installerat i aktern som ska kunna driva bogpropellrar som används när fartyget lägger ut och till i hamn.

– Till midsommar ska det vara inpluggat. Om två eller tre år hoppas vi kunna ta nästa steg som är ett batteri som kan ersätta en eller två av huvudmaskiner ombord så att hon kan gå ut genom skärgården på batteri också, säger Erik ­Lewenhaupt.

Stark koppling till Göteborg

Att Stena Line valt att göra båda satsningarna just i Göteborg beror på att rederiet både har sitt huvudkontor här och mycket av den tekniska personalen.

– Dessutom är det extra lök på laxen att göra det i vår hemmahamn.

Om det blir fler färjor med batteridrift eller metanol inom Stena Line är ännu skrivit i stjärnorna.

– Vi har en lista med lämpliga fartyg med tanke på ålder, trad och typ av motorer. Men ännu finns inga beslut tagna. Men vi är glada för att vi gjort Germanica, säger Erik ­Lewenhaupt.

Nere i maskinrummet på Stena Germanica visar Sando Chiesi de nya rören på en av maskinerna som för in metanolen till cylindrarna. Han uppskattar att ha fått det nya bränslet att jobba med.

– Det är kul att få var med och utveckla det här, vi ser ju resultatet här direkt när vi mäter avgaserna. Det är otroligt rent. När vi lyckas köra en hel resa med två maskiner på metanol, då känner man sig lite nöjd med arbetspasset, säger han.

Christopher Kullenberg Rothvall

Stena Germanica

• Är en färja som går i trafik mellan Göteborg och Kiel.

• Är byggd 2001, är 240 meter lång och kan ta en last som motsvarar fyra kilometer ­motorväg.

• Fartygets maskiner har ­konverterats till dual fuel så att de kan köras på både marin­diesel och metanol.

• Metanolen tankas över från lastbil vid kaj i Göteborg.

• Stena Line har en flotta på 38 fartyg.