Domino Kai, enhetschef på Romano center i väst, är besviken över resultatet från deras nya attitydundersökning. Den visar att 39 procent av göteborgarna i åldern 16–25 år inte har hört talas om romer. Detta trots att läroplanen slår fast att alla grundskoleelever ska lära sig om de fem nationella minoriteternas historia och kultur.
– Det är väldigt anmärkningsvärt och oroväckande att skolan inte tar sitt ansvar. Några av ungdomarna kommer att vara morgondagens beslutsfattare och andra kommer att arbeta som tjänstepersoner inom kommunerna, säger Domino Kai.
Har gjort 600 intervjuer
Centret har intervjuat 600 göteborgare för att ta reda på deras attityd till romer och hur mycket de kan om folkgruppen. Totalt var det bara åtta procent av deltagarna som inte hade hört talas om romer, så okunskapen hos de unga stack ut i statistiken.
En annan nedslående resultat från undersökningen är att få göteborgare är intresserade av att lära sig mer om romers kultur, liv och historia. Två tredjedelar svarar att de inte vill lära sig mer eller att de varken är intresserade eller ointresserade.
– Varför känner så stor del av göteborgarna ovilja att lära sig mer, trots att det kan öka empatin, undrar Domino Kai.
Undersökningen visar också att göteborgarna har förutfattade meningar om romer. Många tänker på tiggare, resande folk och utsatta människor när de hör ordet. Andra kopplar det till dans, sång eller kvinnor i stora kjolar. Nu hoppas Domino Kai och hans kollegor på Romano center i väst att skolan ska bli bättre på att undervisa om den nationella minoriteten romer.
– Riktade insatser i skolan är ett måste för att inte nästa generation också ska hamna mellan stolarna och förutfattade meningar ska få härja fritt.