Nyheter.

2019-11-05 09:48
  • Arbetsmiljön på privata trafikbolag gör att allt fler busschaufförer flyr yrket, menar Anakin Ljung, som själv kör bussar i Göteborg.   Bild: Sao-Mai Dau
    Arbetsmiljön på privata trafikbolag gör att allt fler busschaufförer flyr yrket, menar Anakin Ljung, som själv kör bussar i Göteborg.
  • Göteborgs eget bussbolag kör fyra linjer i centrum, bland annat 60-bussen mellan Redbergsplatsen och Masthugget. Bild: Sao-Mai Dau
    Göteborgs eget bussbolag kör fyra linjer i centrum, bland annat 60-bussen mellan Redbergsplatsen och Masthugget.
Puffetikett
ETC Göteborg

Stadens bussar kan säljas ut – varnar för personalflykt

En försäljning av stadens eget bussbolag kan bli verklighet. Nu varnar anställda för att ännu fler förare kan komma att fly en bransch som redan lider av personalbrist.

”Vi kan konstatera att de privata företagen har betydligt större problem att rekrytera personal”, säger bussföraren Anakin Ljung.

Alliansstyret har slagit fast att stadens egna bolag ska bli färre. Två företag som nu kan komma att säljas är GS Buss AB och GS Trafikantservice AB – stadens eget bussbolag och trafikservicebolag.

Förra veckan skulle politikerna i Göteborgs Stadshus AB, som styr de kommunala bolagen, ta ställning till en eventuell försäljning. En utredning konstaterar att kommunen borde göra sig av med dem. Detta eftersom det både är oklart om de kommer kunna fortsätta tävla på en så tuff marknad och om det kommunala ägandet tillför mer än vad ett privat skulle göra.

Men frågan sköts fram till december.

– Vi tycker inte det är uppen­bart att det finns någon vits med att sälja. Vi skulle vilja få en tydligare uppskattning av de ekonomiska riskerna, det står till exempel ingenting om till vilket värde aktierna är bokförda eller vilka intäkter som kan komma med försäljning, säger kommunalrådet Grith Fjeldmose (V).

”Handlar om skalekonomi”

Demokraterna tycker däremot att bolagen ska säljas, trots att de gått med plusresultat flera år i rad.

– Man kör ju på avtal som går ut om något år. I de upphandlingar som varit nyligen har man legat långt ifrån att vinna några nya. Så ja, bolagen fungerar bra idag, men det finns inga garantier för att man har inkomster om några år, säger kommunal­rådet Henrik Munck (D).


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Han tror att de offentliga bolagen kommer få allt svårare att sätta sig upp mot de internationella jättar som idag dominerar den svenska kollektivtrafiken.

– Jag tror att det handlar om skalekonomi. De här stora internationella bolagen, som har tusentals bussar och kör i många olika länder, kan helt enkelt lägga lägre bud och vinner då jämfört med ett litet bolag.

Ett första steg

Men några som är oroliga för just den utvecklingen jobbar själva inom kollektivtrafiken. Anakin Ljung är ordförande för TFSamverkan, en intressegrupp för anställda inom Göteborgs buss- och spårvägar.

Han menar att en försäljning av bolagen är ett första steg mot en helt privatiserad kollektiv­trafik i Göteborg. Och det är dåliga nyheter för de anställda, anser han.

– Vi kan konstatera att de privata företagen har betydligt större problem att rekrytera personal. Vi tror en försäljning innebär att många kommer att lämna yrket.

Enligt Anakin Ljung är det inte ovanligt att privata företag tänjer på kollektivavtalens ­gränser så mycket det går.

– Anställdas inflytande är inte lika stort och det har en påverkan på arbetsmiljöförhållanden och människors vilja att kvarstå som anställda, säger han.

Det är ett problem inte bara för förarna själva, menar Anakin Ljung. Enligt en rapport från bussbranschen 2018 behöver 1 395 busschaufförer rekryteras inom de närmsta tre åren, bara i Västra Götaland. Samtidigt har sex av tio bolag haft svårt att rekrytera förare det senaste året.

En möjlig lösning på det är bygga ut den kommunägda kollektivtrafiken, anser Anakin Ljung, som tycker att Göteborgs stad har goda förutsättningar för det.

– Har man basen kvar, det vill säga dotterbolagen GS Buss och GS Trafikantservice, har man möjlighet att slippa dyra uppstartskostnader.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Bussbolagen

GS Buss AB

Trafikerar fyra busslinjer i centrum mellan 2012–2022. På linjerna sker cirka 16 procent av det totala resandet med buss i Göteborg.

Har runt 200 anställda, varav ungefär 130 är fast anställda busschaufförer och 50 timanställda busschaufförer.

Har redovisat positiva resultat sedan 2013.

GS Trafikantservice AB

Sköter bland annat drift och underhåll av ­hållplatser, trafikinformation, hittegods och skylttillverkning. En del av avtalen löper fram till 2020 och ett antal fram till 2024.

Har runt 160 anställda, varav cirka 70 är fast anställda och ungefär 90 är timanställda.

Har också redovisat plusresultat i flera år.

50

... procent av den svenska ­kollektivtrafiken bedrivs med buss.

23

... miljarder kronor omsätter bussbranschen varje år.

4

... bolag stod för 50 procent av ­omsättningen på bussmarknaden 2017 (Nobina, Keolis, Transdev och Arriva). Källa: Transportföretagen