Nyheter.

2014-10-13 10:05
Tiina Majuri och Karla López Rivera Bild: Hanna Strömbom
Tiina Majuri och Karla López Rivera

Snart öppnar stans första ekogalleria

Ekologiska kläder görs ofta i små kvantiteter och har svårt att nå ut med sin marknadsföring. Därför öppnar snart Göteborgs första ekogalleria med fokus på mode.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC Göteborg förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC Göteborg förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Det luktar målarfärg en halvtrappa ner på Storgatan 41. Somliga kommer känna igen sig i de prång och rum som bland annat hyst caféet Krasnapolsky och just nu håller på att få nytt liv.

– I dagarna kom en rapport om hur mycket kemikalier det är i våra kläder, trots att många företag talar om att ändra på det. Senast i dag pratade jag med en tjej som sa att hon inte kan ha vanliga kläder för hon är allergisk så de kliar. Det finns ett stort behov, men tillgängligheten har inte funnits där, säger Karla López Rivera.

Hon är en av ordförandena i Eco Gallerian, som är en icke vinstdrivande ekonomisk förening. Den andra är Tiina Majuri som läser tredje året på textilingenjörsutbildningen i Borås och designar barnkläder. Idén till gallerian kom från den ideella föreningen Eco Fashion som bland annat ordnar föreläsningar.

Småskaligheten och att det är svårt nå ut med marknadsföring hör till de största problemen för små ekologiska modeskapare. Samt att människor är vana att köpa kläder väldigt billigt.

– Tyvärr är det lönsamt att förgifta naturen. Det hade varit jättebra om man från politiskt håll kunde kräva att de som har giftiga bekämpningsmedel skulle betala väldigt mycket skatt eller så. Men så är det inte, säger Karla som har en egen klädbutik med ekologiskt utbud på nätet.

Tiina tillägger att det nu utreds hur man skulle kunna få till ett producentansvar för textilåtervinning. Det är regeringen som gett Naturvårdsverket i uppdrag att utreda hur ett insamlingssystem skulle kunna se ut och ta fram riktlinjer för hur producenterna kan ta större ansvar för avfallet.

Gallerian kommer stå för personal, marknadsföring och lokal med gemensam kassa. Planen är att få in 20 till 30 företag och redan nu är det klart att det blir hudvård, mode, textil och accessoarer. Därtill finns planer på att ha en redesign-avdelning där kunder kan få hjälp att snygga till och ändra på gamla plagg.

Företagen måste redovisa att deras produkter är ekologiska och att tillverkningen är schysst, men märkning krävs inte. Anledningen är att det till exempel saknas certifiering för bambu och hampa, trots att det är miljövänliga material. Certifieringskostnader på tiotusentals kronor per plagg blir också dyrt för små företag. Priserna kommer variera men blir ofta dyrare än hos de stora klädjättarna.

– Om man vill köpa ekologiskt så är man ofta mer kritisk till det utbud som H&M och Lindex har, köper du någonting för 50 kronor kan man misstänka att det brister någon annanstans. Jag tror att vår publik är beredd att betala om det är schysst, här kan man prata med producenterna och vi har stor kunskap om var våra produkter kommer ifrån, säger Tiina.

– När jag skulle köpa ekologisk mat på 90-talet var det jättedyrt. Idag är det visserligen också lite dyrare men det är lättare att hitta och ju fler som köper ekologiskt, ju bättre proportioner blir det och ju billigare att producera. Jag tror att priserna kommer jämnas ut, säger Karla.

Gallerian öppnar i slutet av månaden eller början på november.