Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Skolor hålls stängda – trots varningar för konsekvenser

Flera studier har visat att det framförallt är elever som redan har låga skolresultat som drabbas av distansundervisningen, och de som är socioekonomiskt utsatta.
Flera studier har visat att det framförallt är elever som redan har låga skolresultat som drabbas av distansundervisningen, och de som är socioekonomiskt utsatta. Bild: Bild: Jessica Gow/TT

Dagens ETC.

Ökade kunskapsklyftor, sjunkande resultat och elever som inte orkar längre. Från flera håll varnas nu för konsekvenserna av distansundervisning. Trots det fortsätter Göteborgs gymnasieskolor att vara stängda – i alla fall på halvtid.

Ett år som inget annat. Klassrum, skolkorridorer och högljudda luncher i bamba har bytts ut mot digitala lektioner och pluggande i ensamhet. I alla fall har det varit så för majoriteten av Göteborgs gymnasieelever. När utbredd smittspridning var ett faktum i början av mars förra året stängde skolorna – och vårterminen fick avslutas med studier på distans. Regeringen beslutade att gymnasieskolorna skulle öppna efter sommaren, men i Göteborg fick de flesta elever ändå fortsätta med delvis distansundervisning. Och så har det fortsatt. I mars kom nya rekommendationer från Folkhälsomyndigheten – skolorna kan öppna från första april. Men smittskyddet i Västra Götaland gjorde en annan bedömning. Förra veckan förlängdes de regionala rekommendationerna igen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln