Nyheter.

2019-05-14 16:15
  • ”Vi bor i Sanngården och brukar cykla till vår stuga på Hälsö”, säger Jerry Schöneman, här tillsammans med Therese Schöneman och hundarna Tindra och Cindy. Bild: Sao-Mai Dau
    ”Vi bor i Sanngården och brukar cykla till vår stuga på Hälsö”, säger Jerry Schöneman, här tillsammans med Therese Schöneman och hundarna Tindra och Cindy.
  • ”Jag har aldrig cykelsemestrat men kan tänka mig att göra det”, säger Elisabet Thompson. Bild: Sao-Mai Dau
    ”Jag har aldrig cykelsemestrat men kan tänka mig att göra det”, säger Elisabet Thompson.
  • ”Jag skulle lätt vilja åka på cykelsemesterm någonstans där det inte är så backigt, kanske Öland eller Gotland”, säger Sebastian Boukachabi. Bild: Sao-Mai Dau
    ”Jag skulle lätt vilja åka på cykelsemesterm någonstans där det inte är så backigt, kanske Öland eller Gotland”, säger Sebastian Boukachabi.
Puffetikett
ETC Göteborg

Ser jättepotential för cykelsemester: ”Kommunen borde satsa på bättre vägar”

Allt fler väljer cykeln som transport till jobbet, skolan och nu även semestern. Men trenden att semestra med cykeln som färdmedel är i Sverige fortfarande ganska nytt, enligt Katarina Bergstrand, vd för Sweden by bike.

Föreställ dig att du har några lediga dagar, de är soliga, varma och inomhus är det kvavt. Du tar din egen eller hyr en cykel, packar ner mat och förnödenheter som räcker de dagar du önskar. Dubbelkollar vädergudarna och kartan med destinationen du vill till och när du känner dig redo trampar du iväg.

– Jag tror att det som lockar många till att cykelturista är friheten och att det går att komma undan billigt. Det behöver inte vara så storslaget för att man ska uppleva ett äventyr, säger Katarina Bergstrand.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Inte blommat ut

Samtidigt har cykelturismen inte på långa vägar blommat i takt med den potential som Göteborg har att erbjuda, tycker Katarina Bergstrand. Enligt henne finns det en hel industri där broar kan byggas mellan cykelvänliga boenden, fik, restauranger och butiker.

– Vi ser en jättepotential, både på korta och långa turer. Men man måste aktivt jobba mer för att förlösa den. Det finns inte ett så stort utbud idag som presenteras för den som vill cykelturista, säger hon.

Men även om Göteborg har en del att slipa på när det gäller cykelsemestrar har staden helt okej cykelvägar att ta sig runt på, upplever Ian Fiddies ordförande för Cykelfrämjandet i Göteborg.

– Gatorna är okej, bilister tar ofta hänsyn till cyklisterna, men kommunen borde satsa mer på att göra vägarna bättre. Till exempel genom bredare vägar så man kan cykla två och två och kunna hålla ett samtal sinsemellan, det hade underlättat för familjer som cyklar, säger han.

Vägar behöver förbättras

Genom att förbättra cykelvägar, öka utbudet av cykelsemestrar och sprida mer information om cykling, tror både Ian Fiddies och Katarina Bergstrand att fler skulle välja cykeln framför andra transportmedel, vilket i sin tur skulle gynna samhället i längden. Enligt Ian Fiddies är det vanligare att cykelsemestra bland de som redan är vana att cykla till vardags.

– Börja till exempel med skolbarnen, lär dem det viktiga och enkla med att cykla tidigt. Då kommer de automatiskt få bättre trafik och lokalkännedom, bättre hälsa och få en mekanisk kunskap. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att börja med de små, säger han.

Cyklade som barn

Alla inom Cykelfrämjandet i Göteborg cyklade som barn. Deras upplevelse är att de som cyklar som barn eller unga blir mer benägna att fortsätta i vuxen ålder. Får de i sin tur barn är det vanligare att även barnen gör det samma, berättar Ian Fiddies.

– Ska man få barn att cykla måste man se över cykelbanorna så att de är i tillräckligt bra skick för att skicka ut en åttaåring på dem. De flesta som jag känner som cyklat sedan barnsben cykelsemestrar idag, det hör på sätt och vis ihop, säger Ian Fiddies.

Ofta medelklass

Den typiska cykelturisten beskriver Katarina Bergstrand som en medelklassperson med hyfsad inkomst och goda förutsättningar i tillvaron. Beskrivningen baseras på känslan hon och hennes kollegor på Sweden by bike fått när de sålt cykelpaket till sina kunder.

– Jag tror det finns en ganska tydlig anledning till att det ser ut så. Det här handlar om kunskap, jag tror de känner till cykling och tillsammans med den klimatdebatt som uppstått är mer miljömedvetna. Så främst är det en fråga om information som går att lösa med ganska enkla medel för att nå en bredare målgrupp.

Behöver inte vara dyrt

Budgeten för en cykelsemester är upp till var och en. Sällan behövs den dyraste cykeln eller senaste utrustningen för att få till ett äventyr. Ett av Ian Fiddies roligaste och extremaste cykelsemestrar var på en gammal mountainbike med 15 växlar.

– Då var jag två månader i bergen, i Mexiko, rakt upp på småstigar och då hade jag inte cykelutrustning alls. Då cyklade jag väldigt långsamt och varierade med vila några dagar emellanåt. Hela resan var någonstans runt 200 mil. Det behövs ingen dyr utrustning för att få en fin cykelsemester, säger han.

Det som kan avgöra kostnaden är hur en vill cykla, distansen och vilken standard övernattningen i de olika destinationerna ska ligga på. För den hemkära göteborgaren går det att hitta äventyr inom staden. Till exempel går det att ta färjan med cykeln ut till någon av öarna och upptäcka dem, enligt Katarina Bergstrand.

– Människor idag vill gärna upptäcka platser på egen hand, ta sig fram i sin egen takt och det behöver inte vara så stort. Cykel är intressant på det viset att man rör sig inom ganska stora områden. Man kommer mellan tre och sex mil per dag utan att behöva vara speciellt vältränad, säger hon.

Planering viktigt

Några tips för den som känner sig manad att trampa iväg i sommar är enligt Ian Fiddies att planera i förväg och ordna en karta över destinationerna som ska besökas. Genom att undersöka i förväg om det finns tåg längs vägen att mellanlanda på, kan resan bli lättare att utföra.

– Kan ju låta konstigt men om du till exempel ska cykla Kattegattsleden kan du försöka tajma resan så du får medvind och sen när du ska tillbaka hem kan du enkelt ta tåget och vila.

Läs vidare på nästa sida: Enkät

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Cykelleder från Göteborg:

Kattegatt

Invigdes för fyra år sedan och är Sveriges första nationella cykelled. Den är 37 mil lång, går mellan Helsingborg och Göteborg genom Halland med havsnära läge. För den uthålliga är den längsta delen, av åtta delsträckor, 74 kilometer och går genom Kungsbacka. Den är till största delen asfalterad och bilfri.

Ö-luffa

Upptäck nya områden genom att ta med cykeln på färjan mellan de olika öarna i och kring Göteborg. Öckerö är en populär destination med flera små öar att äventyra i för stora och små.

Sverigeleden

Den sträcker sig genom gamla kulturlandskap och följer mestadels mindre trafikerade vägar inne i landet. I större städer som Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Linköping går leden huvudsakligen längs med bilfria cykelbanor.