I dag betalar en passagerare i kollektivtrafiken 51 procent av kostnaderna för resan med sin biljett. Det tycker Sverigedemokraterna är för lågt. De vill i stället att den ska höjas, först till 56 procent under 2018 och sen till 60 procent på lång sikt. För att komma tillrätta med problemet vill SD satsa på hårdare kontroller. Förslaget skapade frän debatt på regionfullmäktige när budgetarna skulle beslutas.
– Självfinansieringsgraden kan höjas utan att biljettpriserna ökar. Det finns potential att effektvisera kollektivtrafiken. Nio procent tjuvåker enligt den senaste undersökningen som vi tagit del av. Västtrafik har upphandlat kontrollanter som kostar 30 miljoner per år, men de drar bara in 11 miljoner i kontrollavgifter, säger Heikki Klaavuniemi, regionråd för SD.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Samtidigt vill SD satsa på att bygga ut närtrafiken på landsbygden. Rent tekniskt vill de inleda med försök måndag till fredag för att sedan öka trafiken där efterfrågan är som störst.
– För oss är det här en ren landsbygdssatsning men också en motreaktion mot urbaniseringen, säger Heikki Klaavuniemi.
Högre priser
Men kritiken från övriga partier var kraftig. Egon Frid, Vänsterpartiet, anklagade SD för att deras budget skulle leda till högre priser.
– Jag måste ge dig rätt i att man ska satsa på närtrafiken och utveckla den. Men till skillnad från er har Vänsterpartiet en budget där detta är finansierat. Er budget kommer leda till att andra kommer få bära kostnaderna, säger Egon Frid (V).
Mer kritik
Även Ulrika Frick, ordförande i kollektivtrafiknämnden, riktar skarp kritik mot SD:s förslag.
– Man sparar på trafiken om man inte vill öka biljettpriserna som SD säger. Hur ska de få ihop det? Med deras budget kan vi verkligen snacka om biljetthöjningar eller nedskärningar. De kunde inte svara på den frågan i debatten, säger Ulrika Frick.