Nyheter.

2019-03-14 16:00
Det fraktstöd som utgått till godstrafik i Södra skärgården är på väg att försvinna. Bilden är från godsterminalen i Fiskebäcks hamn. Bild: Sao-Mai Dau
Det fraktstöd som utgått till godstrafik i Södra skärgården är på väg att försvinna. Bilden är från godsterminalen i Fiskebäcks hamn.
Puffetikett
ETC Göteborg

Riksdagspolitiker lyfter fraktstöd i skärgården

ETC Göteborg har tidigare skrivit om att fraktstödet för godsleveranser i Södra skärgården ska försvinna. Nu har moderaten David Josefsson lyft frågan i riksdagen.

”Vi tycker det är självklart att skattepengar ska gå till att skärgårdsborna ska kunna flytta gods”, säger han.

Som ETC Göteborg skrev om förra månaden är det fraktstöd som utgått till godstrafik i Södra skärgården på väg att försvinna. Enligt ett beslut från Trafikverket ska det statliga bidraget avvecklas under en tvåårsperiod med början i år.

Nu har den moderate riksdagsledamoten David Josefsson tagit upp frågan på nationell nivå. Under tisdagkvällen debatterade han frågan i riksdagen med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Några konkreta lösningar utlovades dock inte och ministern menade också att han inte kunde uttala sig om ett enskilt fall. Men David Josefsson är nöjd med att frågan har kommit upp på dagordningen.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– Vi får väl se vad som händer. Jag vet att Göteborgs stad tittar på frågan och de boende i Södra skärgården jobbar också med det här. Jag är ju bara en liten del i det här och försöker stötta dem. Eventuellt kommer jag följa upp med fler frågor till ministern eller lägga en motion, men det är för tidigt att säga konkret.

Räknas som enskild väg

Bakgrunden till Trafikverkets beslut är att färjeleden i Södra skärgården räknas som enskild väg. För att vara berättigad till godsbidraget måste färjetrafiken då drivas i en förenings regi, men i det här fallet drivs den av kommunen. David Josefsson anser att syftet med godstrafiken borde vara i fokus, inte teknikaliteter.

– För mig är det oacceptabelt att formalia och olika huvudmän ska avgöra vilken service man får i skärgården, sade han under riksdagsdebatten.

Ditt parti brukar annars inte vara så pigga på statliga bidrag. Hur kommer det sig att du tycker den här frågan är så viktig?

– Vår syn är att det offentliga ska syssla med det som ingen annan gör. Vägar är en av de sakerna. Lika mycket som skatte­pengar ska gå till motorvägar eller gator inne i stan tycker vi det är självklart att de ska gå till att skärgårdsborna ska kunna flytta gods. Bara för att man bor där ska man inte behöva stå för hela infrastrukturkostnaden.

ETC Göteborg har tidigare skrivit att frågan väntas tas upp i Göteborgs trafiknämnd den 21 mars. Men enligt nya uppgifter från trafikkontoret kommer det förmodligen dröja till senare i vår.