Sedan 2008 åker Göteborgs pensionärer gratis i kollektivtrafiken i Göteborg när det är lågtrafik – alltså mellan klockan 08.30 till 15.00 och sen från 18.00 till 06.00 på vardagar, samt dygnet runt helger och röda dagar. Under dessa tider, när de allra flesta är på sitt jobb, kan alltså pensionärer bruka kollektivtrafiken för att kanske åka och handla, träffa vänner eller hämta barnbarnen på dagis, utan att det kostar dem något. Det är möjligt tack vare ett tillköp som Göteborgs kommun gör från Västtrafik.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men det gäller inte alla typer av pensionärer. De som har sjukersättning, tidigare kallad sjukpension, omfattas inte av de gratis resorna. De erbjuds i stället, av Västtrafik själva, att köpa ett 30- eller 90-dagars kort med 25 procents rabatt.
Periodbiljetten onödig
En av dem som inte får ta del av kommunens annars väldigt frikostiga gratisåkning för pensionärer är Anette Nyman. Till följd av kraftig reumatism har hon levt på full sjukersättning under en längre tid. Varje månad får hon 8000 kronor efter skatt i sjukersättning, och tillsammans med en pension från hennes tidigare yrke som lärare får hon totalt ut 10 000 kronor att leva för.
– Jag förstår inte riktigt hur det tänkt med det här. När man har en sjukpension så jobbar man ju inte, och då behöver man inte en periodbiljett, för man åker ju bara ibland, säger hon.
Lägre inkomst
Anette Nyman flyttade till Göteborg från Lidköping för fyra år sedan, lockad av barn och barnbarn som bodde här. Men att ta sig runt i staden blir dyrt. Hon är förpassad till att betala enskilda biljetter för sina resor precis som alla andra, 26 kronor per resa. Detta trots att hennes månatliga inkomst är lägre än många pensionärers.
– Jag klarar mig ändå oftast, speciellt på sommaren då min sjukdom blir mildare, och på vintern finns möjlighet att få parkeringstillstånd vilket gör att jag kan använda bilen utan att behöva betala parkering eller trängselskatt. Men jag tänker på de med sjukersättning som mår sämre än vad jag gör. Det är inte rättvist att de ska behöva betala fullt pris i kollektivtrafiken när inte pensionärer behöver det.
Anette Nyman behöver ofta åka kommunalt för att ta sig till bassängträning på Sahlgrenska och arbetsterapi och andra vårdkontakter.
– De tider som pensionärer åker skulle passa mig bra för det. Man behöver ju inte åka när alla som arbetar gör det, säger hon.