Det gemensamma uppropet skrevs under i går torsdag, vid ett möte med EU:s transportkommissionär, och syftar till att öka mängden klimatsmarta, rena och tysta fordon i kollektivtrafiken.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Göteborgs stad är en av de städer som undertecknade uppropet, enligt ett pressmeddelande.
– Göteborg har varit drivande i att få till denna mycket positiva deklaration. Den innebär att städer, regioner, näringsliv och EU-institutionerna gör en gemensam kraftsamling kring elektrifieringen av urbana transportsystem. Det är bra för resenärerna, miljön och konkurrenskraften, säger kommunstyrelsens Ann-Sofie Hermansson (S) enligt pressmeddelandet.
Uppskattad tystnad
I dag rullar omkring 200 000 bussar i EU:s kollektivtrafik. Av dem drivs bara drygt tio procent av fossilfria bränslen som biogas eller el.
Den nya deklarationens målsättning är att öka andelen till 30 procent till år 2025. Ett delmål är att det senast 2019 ska finnas minst 2 000 elbussar i trafik.
Göteborgs stad lyfter fram elbussarna på linje 55 som ett lyckat exempel. Undersökningar visar att resenärerna uppskattar de tysta fordonen, som blir allt viktigare när staden förtätas och allt fler kommer att bo nära busstråken.
Även linje 60 har testkörts med elbussar, och framöver finns planer på att köra delar av sträckningen för stombuss 16 med eldrivna fordon.
I den nya deklarationen lovar transportmyndigheter och trafikoperatörer att köpa in fler fordon, och att jobba tillsammans för att bygga ut nödvändig infrastruktur. Busstillverkarna lovar att öka antalet modeller, förbättra elbussarnas räckvidd och öka driftssäkerheten.