Som en reaktion på det som kom att kallas ”muteborg-skandalen” 2010, när Uppdrag granskning avslöjade mutor och andra olägenheter i Göteborgs stadsförvaltning, infördes en visselblåsarfunktion. Genom den har en rad tips om misstänkta oegentligheter inom kommunens verksamhet inkommit. Bland annat en serie tips om missförhållanden och korruption på Intraservice, som ETC Göteborg skrivit om vid upprepade tillfällen och som utreds av fler instanser.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Nu vill staden utveckla funktionen för att bättre kunna utreda de tips som inkommer.
– Många av tipsen som kommer in är okonkreta och därför svåra att utreda. Vi håller nu på och ser över hur vi ska kunna utveckla tipsplattformen. I höst kommer vi ha en bättre möjlighet att fortsätta kommunicera med tipsaren efter att tipset kommit in, säger In-Anna Knutsdotter, interncontroller på Göteborgs Stad och som har ansvar för att samordna kommunens visselblåsarfunktion.
Fortsatt konversation
I dag är nästan alla tips som inkommer anonyma, vilket försvårar den fortsatta utredningen. Den som lämnar en visselblåsning kommer också i framtiden vara anonyma men det kommer kunna finnas en möjlighet att föra en vidare konversation med personen i fråga.
– Ofta är det så att man skulle vilja ställa följdfrågor till tipsaren för att bättre kunna ringa in vad det handlar om, säger In-Anna Knutsdotter.
Den som lämnar tipsen kan själv ha svårt att veta vad i den information man sitter på som faktiskt går att föra i bevis, och det kan vara så att man tipsar om fel sak – vilket leder till att tipset inte leder till något annat än en nedlagd utredning.
"Betydligt vassare"
– Det handlar om att den som tipsar kan sitta inne med värdefull information men att personen kanske inte inser att den är värdefull. Samtidigt kanske de tipsar om saker som är av mindre vikt just eftersom dom är för svepande och inte går att belägga.
Det hindret i utredningarna hoppas In-Anna Knutsdotter kunna överkomma med den nya funktionen.
– Kan vi ställa följdfrågor kan vi ringa in frågan bättre och tydligare veta vart vi ska rikta våra utredningsinsatser. Det skulle göra oss betydligt vassare.