Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Familjehemsbarns lärande ska undersökas i studie

ETC Göteborg.

Att familjehemsbarn generellt presterar sämre i skolan än andra barn har forskningen redan visat. Men väldigt lite är känt om placerade barn i förskoleålder, trots att man vet att tidig stimulans är viktig för barns kognitiva utveckling. Detta ska ett forskarlag på Göteborgs universitet försöka ändra på med en ny studie.

Närmare 32 000 barn placerades i familjehem eller annat boende någon gång under 2014 i Sverige, enligt den senast tillgängliga statistiken från Socialstyrelsen. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Göteborg!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00