Nyheter.

2019-10-08 14:11
Efter ett års försening är nu elfärjan Elvy redo att trafikera älven. Bilden är ett montage.  Bild: Eddie Löthman/Västtrafik
Efter ett års försening är nu elfärjan Elvy redo att trafikera älven. Bilden är ett montage. 
Puffetikett
ETC Göteborg

Elfärjan Elvy är redo för älven

Nästan ett år föresenat – men nu är elfärjan Elvy på plats vid kajen. Om drygt två veckor tar hon den första officiella premiärturen. Och så småningom kan hon får sällskap av fler elhybrider.

Tanken var att Västtrafiks nya elfärja Elvy skulle börja köra mellan Stenpiren och Lindholmen redan i december förra året. Men så blev det inte. Det kanadensiska företaget som skulle leverera Elvys batteri lyckades inte med det på grund av för stor efterfrågan på batterier. Men nu är batteriet på plats – och så även Elvy.

– För några veckor sedan kom hon till Öckerö, och nu ligger hon vid Lindholmskajen där hon testkörs. Det känns väldigt bra, hon är efterlängtad, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

Men den officiella premiärturen sker först om drygt två veckor, den 25 oktober.

– Då ska hon döpas och sedan räknar vi med att hon kan tas i drift med en gång, säger Hanna Björk.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Lika många turer

Elvy kommer att köra lika täta turer som de båda andra färjorna, Älveli och Älvfrida. Men bara ungefär hälften av tiden beräknas hon köra på el. Övrig tid kommer dieselmotorerna användas. Orsaken är att laddningen inte räcker för hela dygnet.

– Elvy är en elhybrid som laddas nattetid när hon ligger vid kaj. Vi har inte infrastruktur för snabbladdning. Under natten laddas hon fullt och sedan kör man på den tillförda elen så länge det går, därefter startar dieselmotorn, säger Hanna Björk.

Hon menar att klimat- och miljövinsterna ändå är stora. Bränsleförbrukningen minskar med ungefär 45 procent jämfört med förbrukningen hos de båda systerskeppen som är likadana, men körs på diesel. Därmed minskar utsläppen av koldioxid med ungefär lika mycket. Dessutom minskar utsläppen av kväveoxid och partiklar.

– De utsläppen minskar med ungefär en tredjedel. Det är fantastiskt bra, inte bara för klimatet utan också för närmiljön och alla som rör sig i staden, säger Hanna Björk.

Förhoppning om fler

Förhoppningen är att Elvy så småningom ska få sällskap av andra elhybrider. Både Älveli och Älvfrida har byggts så att också de kan få batterier. Men när de i så fall ska göras om till elhybrider är oklart.

– Nu ska vi först testköra Elvy, sedan när den varit i trafik ett tag får vi utvärdera det, och därefter tas beslut om vi också ska utrusta de andra färjorna med batterier.

Oavsett vad som händer med Älveli och Älvfrida kommer i alla fall en annan elfärja gå i Göteborgstrafiken – som en del i projektet Electricity har Styrsöbolagen planer på att bygga om en Älvsnabbenbåt till elbåt. Det kommer ske om ungefär ett år, någon gång under andra halvan av 2020.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Färjorna på älven

Elvy tar ungefär 300 passagerare och 80 cyklar, färjan är 33 meter lång och 9 meter bred.

Totalt transporteras cirka 3 120 000 passagerare årligen över älven.

På kortlinjen mellan Sten­piren och Lindholmspiren åker cirka 1 880 000 av dem.