Nyheter.

2017-01-06 05:53
  • I dagsläget finns redan en gratis linje, Älvsnabben mellan Lindholmen och Stenpiren. Biljettlösa får hålla utkik efter båten med grön flagga. Bild: Hanna Strömbom
    I dagsläget finns redan en gratis linje, Älvsnabben mellan Lindholmen och Stenpiren. Biljettlösa får hålla utkik efter båten med grön flagga.
  • Kollektivtrafiken behöver också­ anpassas så att det blir lätt att göra hela resan med färdmedel som är ­klimatvänligare än bilen.
    Kollektivtrafiken behöver också­ anpassas så att det blir lätt att göra hela resan med färdmedel som är ­klimatvänligare än bilen.
  • "Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt", säger Daniel Bernmar. Bild: Fredrik Sandberg/TT
    "Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt", säger Daniel Bernmar.

"Det är så otroligt rimligt på så många plan!"

Enkät nolltaxa


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Rataic Stanislav, Hisings Backa:

– Jag är pensionär så jag åker gratis vissa tider – fast jag går också nästan 10 kilometer om dagen. Vi som är pensionärer har tjänat in så mycket i skatt och jag gillar att vi får åka gratis. Men det borde absolut inte vara helt gratis för alla. Man ska betala lite för annars missbrukar folk det. 

Åsa Jansson från Trollhättan och Elisabeth Konradsson från Mölnlycke pendlar båda in till Göteborg:

– Konceptet är jättebra, men i praktiken tror jag inte att det fungerar för att få folk att köra mindre bil. Med trängselskatten blev det mycket mindre första halvåret, men nu är det jättemycket trafik igen säger Elisabeth.

– Jag bor på landet och där fungerar det tyvärr inte att inte ha bil, säger Åsa.

Eva Mark, Västra Frölunda:

– Jag åker bara kollektivt. Jag är lite trött på att alla vill få allt gratis i samhället, det är bra att bidra – efter förmåga! Helt gratis kan göra att man tappar respekt och får vandalisering. Det kanske ska kosta lite och så kan vissa grupper gott få åka gratis, som pensionärer och skolbarn. 

Joumana Lahhan, Trollhättan:

– Nej, det är bra att ha biljett. Alla beter sig bättre om de har biljett.

Nisse Waldefeldt, Torslanda:

– Egentligen tycker jag att det är en bra idé! En bra grundprincip. Sedan vill väl jag lika lite som alla andra betala mer skatt, men det vore fantastiskt om det fick fler att inte åka bil och man byggde färre p-hus. 

Sophia Glender, före detta göteborgare i Berlin:

– Jag tror att det skulle vara bra för det skulle nog få fler att åka kollektivt. Jag har vänner som tar bilen från Järntorget till Nordstan.

Så mycket tjänar du på nolltaxa i kollektivtrafiken!

ETC Göteborg har tagit hjälp av ekonomen Sten Ljunggren för att
räkna ut vad det skulle kosta att slopa Västtrafiks biljetter. 

Uträkningen bygger på att biljettintäkterna inom Göteborgs stad avskaffas och ersätts med en höjning av landstingsskatten. Höjningen skulle bli en knapp krona, 98 öre. 

En uträkning som Stockholms länstrafik har gjort slog fast att driftskostnaderna skulle öka med 20 procent om kollektivtrafiken gjordes avgiftsfri, den andra siffran i exemplen visar på vad en sådan ökning av driftskostnaderna skulle medföra här. 

2017 kostar ett månadskort för vuxen inom Göteborgs stad 610 kronor. 

Göteborgaren som tjänar 20 000 kronor/månad: får skattehöjning på 176 kronor per månad, motsvarande en dryg fjärdedel av ett månadskort. 

Med högre driftskostnader: 269 kronor per månad, blir det ungefär ett halvt månadskort.

Göteborgaren som tjänar 40 000 kronor/månad: får skattehöjning på 380 kronor per månad.

Med högre driftskostnader: 581 kronor per månad – alltså en skattehöjning strax under kostnaden för månadskortet.

Göteborgaren som tjänar 75 000 kronor/månad: får skattehöjning på 723 kronor per månad.

Med högre driftskostnader: 1 103 kronor per månad. Bara den som tjänar så här mycket får betala mer än vad månadskorten kostar i dag. 

Byt bil mot kollektivt: höginkomsttagare skulle enligt tabellen ovan ha en del att knorra för, men om de ställer bilen blir det ändå en liten ekonomiskt vinst, 77 kronor i månaden. Löntagaren med 20 000 kronor i månaden sparar 624 kronor per månad på att skippa bilen till förmån för att åka kollektivt och den som tjänar 40 000 kronor sparar 420 kronor.