Nyheter.

2017-01-06 05:53
  • I dagsläget finns redan en gratis linje, Älvsnabben mellan Lindholmen och Stenpiren. Biljettlösa får hålla utkik efter båten med grön flagga. Bild: Hanna Strömbom
    I dagsläget finns redan en gratis linje, Älvsnabben mellan Lindholmen och Stenpiren. Biljettlösa får hålla utkik efter båten med grön flagga.
  • Kollektivtrafiken behöver också­ anpassas så att det blir lätt att göra hela resan med färdmedel som är ­klimatvänligare än bilen.
    Kollektivtrafiken behöver också­ anpassas så att det blir lätt att göra hela resan med färdmedel som är ­klimatvänligare än bilen.
  • "Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt", säger Daniel Bernmar. Bild: Fredrik Sandberg/TT
    "Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt", säger Daniel Bernmar.

"Det är så otroligt rimligt på så många plan!"

Studerat systemet i Tallinn

Socialdemokrater från Göteborg har besökt Tallinn för att se hur deras system fungerar. Men att aktualisera det här finns inte på agendan. Johan Nyhus (S), som är kommunalråd med trafikfrågor på sitt bord, ser hellre riktade satsningar till vissa grupper. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Kortet vi har gjort för skol-ungdomar så att de ska kunna åka till aktiviteter oavsett föräldrarnas inkomster är en sådan socioekonomisk åtgärd som likställer alla ungdomar, säger han.

Likaså är han nöjd med det kort som låter pensionärer åka gratis under de tider då lokaltrafiken inte är så hårt belastad. 

– Jag avvisar inte prisfrågan, den är en fråga bland andra, men en nolltaxa rakt över kan jag inte se. Fast det blir jätteintressant att se era siffror! säger Johan Nyhus.

Snittgöteborgaren tjänar på det

Vår uträkning ger en regionskattehöjning på nästan 1 krona. Om viljan finns att använda kollektivtrafiken skulle alla med en lön upp till drygt 40 000 kronor i månaden tjäna på en skattefinansierad kollektivtrafik jämfört med dagens biljettpris. Enligt SCB:s senaste förvärvsinkomstsiffror tjänar snittgöteborgaren 21 700 kronor i månaden. Hen skulle spara in ungefär hälften av den summa som nu läggs på månadskort. 

För ett och ett halvt år sedan lyfte Leif Pagrotsky (S) frågan i Stockholm. Han påpekade att 1 miljard av kostnaderna för Stockholms lokaltrafik gick åt till biljettadministration – pengar som i stället skulle kunnat satsas på service och kvalitet. Hans förslag gick i stort ut på att kollektivtrafiken skulle delfinansieras av en skattehöjning på 50 öre, av arbetsgivaravgifter, eftersom människor behöver ta sig till arbetet och av en skatt på kommersiella fastigheter innanför tullarna.

– Jag och Leif hade väldigt djupgående diskussioner om det här. Men om vi ska göra en skattehöjning – är det i så fall hit pengarna ska gå? säger Johan Nyhus.

Längre än till en debatt nådde det inte i Stockholm och i Göteborg finns alltså ingen politisk majoritet för en nolltaxa i dagsläget. Det närmsta vi kommer är linjen Älvsnabben som ilar mellan Lindholmen och Stenpiren utan krav på biljett. 

Även om viljan saknas för en nolltaxa räknar Göteborgs stad med att invånarantalet har ökat med 150 000 till år 2035 och då antas det kollektiva resandet öka med 60 procent. För att nå dit vill Johan Nyhus, liksom MP, lägga resurser på andra typer av förbättringar. 

– Göteborgarna är ganska duktiga på att åka kollektivt. Det är inpendlingstrafiken med bil in mot Göteborg som ökar. Det innebär att vi tillsammans med Västra Götalandsregionen måste göra det ännu attraktivare för folk utanför Göteborg att åka kollektivt. Där kan jag inte låta bli att nämna Västlänken! Den kommer på sikt få tre stationer du kan gå av på och ha en bytespunkt i stället för två eller tre. Jag står för att jag tror att den kommer bli väldigt behjälplig för vår regionala kollektivtrafik, säger Johan Nyhus. 

Läs vidare på nästa sida: Enkät nolltaxa

Så mycket tjänar du på nolltaxa i kollektivtrafiken!

ETC Göteborg har tagit hjälp av ekonomen Sten Ljunggren för att
räkna ut vad det skulle kosta att slopa Västtrafiks biljetter. 

Uträkningen bygger på att biljettintäkterna inom Göteborgs stad avskaffas och ersätts med en höjning av landstingsskatten. Höjningen skulle bli en knapp krona, 98 öre. 

En uträkning som Stockholms länstrafik har gjort slog fast att driftskostnaderna skulle öka med 20 procent om kollektivtrafiken gjordes avgiftsfri, den andra siffran i exemplen visar på vad en sådan ökning av driftskostnaderna skulle medföra här. 

2017 kostar ett månadskort för vuxen inom Göteborgs stad 610 kronor. 

Göteborgaren som tjänar 20 000 kronor/månad: får skattehöjning på 176 kronor per månad, motsvarande en dryg fjärdedel av ett månadskort. 

Med högre driftskostnader: 269 kronor per månad, blir det ungefär ett halvt månadskort.

Göteborgaren som tjänar 40 000 kronor/månad: får skattehöjning på 380 kronor per månad.

Med högre driftskostnader: 581 kronor per månad – alltså en skattehöjning strax under kostnaden för månadskortet.

Göteborgaren som tjänar 75 000 kronor/månad: får skattehöjning på 723 kronor per månad.

Med högre driftskostnader: 1 103 kronor per månad. Bara den som tjänar så här mycket får betala mer än vad månadskorten kostar i dag. 

Byt bil mot kollektivt: höginkomsttagare skulle enligt tabellen ovan ha en del att knorra för, men om de ställer bilen blir det ändå en liten ekonomiskt vinst, 77 kronor i månaden. Löntagaren med 20 000 kronor i månaden sparar 624 kronor per månad på att skippa bilen till förmån för att åka kollektivt och den som tjänar 40 000 kronor sparar 420 kronor.