Nyheter.

2018-02-09 12:15
Hamnkonflikten i Göteborg har pågått i snart två år och nu strider Transport och Hamnarbetarförbundet om vem som ska få teckna kollektivavtal i de svenska hamnarna. Bild: Adam Ihse/TT
Hamnkonflikten i Göteborg har pågått i snart två år och nu strider Transport och Hamnarbetarförbundet om vem som ska få teckna kollektivavtal i de svenska hamnarna.

Den fackliga striden om hamnen fortsätter

Den fackliga hamnstriden som kan komma att rubba strejkrätten fortsätter. Nu hävdar både Transport och Hamnarbetarförbundet att de är störst. En fråga som är avgörande för vem som får teckna kollektivavtalet i de svenska hamnarna.

Nu råder det öppen strid om vilket fackförbund som är störst i de svenska hamnarna. Sedan konflikten i Göteborgs hamn seglade upp har Hamnarbetarförbundet hävdat att de har 85 procent av medlemmarna på den berörda arbetsplatsen, APM Terminals. Och i en debattartikel i ETC Göteborg förra veckan går förbundet ett steg längre och skriver att de bedömer att de är störst i landet som helhet. Enligt Hamnarbetarförbundet är de majoritetsorganisation längs Norrlandskusten, i Stockholm, Mönsterås, Karlshamn, Malmö, Helsingborg, Halmstad och Göteborg.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Totalt har förbundet 1 352 yrkesaktiva medlemmar på 19 orter i Sverige.

Men Transportarbetarförbundet, som i dag är det fackförbund som tecknar kollektivavtal för de svenska hamnarna, håller inte med. Förbundet genomförde nyligen en kartläggning av hur stor andel av de anställda i hamnarna som är transportmedlemmar. Enligt kartläggningen är Transport störst på 58 av de 73 arbetsplatserna i genomgången och organiserar minst 55 procent av landets hamnarbetare. Förbundet har drygt 1 600 yrkesverksamma medlemmar över hela landet.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén hoppas att redovisningen ska få slut på diskussionen om vem som är störst.

– Vi har tröttnat på Hamnarbetarförbundets retorik, säger han.

Kan inskränka strejkrätten

Saken krånglas dock till av att de båda förbunden har olika sätt att räkna. Man har bland annat olika syn på vilka yrkesgrupper som ska räknas som hamnarbetare och inte. Hamnarbetarförbundet är också kritiskt till att Transport redovisar sina medlemmar i procentandelar.

– Jag har svårt att se om de har något underlag eller om de gissat lite frikostigt, säger Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse.

Hamnkonflikten i Göteborg har pågått i snart två år. Den är i grunden om en konflikt mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APMT om ett antal fackliga frågor. Men sedan i somras rör den mycket mer än så. Efter en upptrappning med såväl strejker som lockouter blev konflikten en riksangelägenhet som ledde till att regeringen tillsatte en utredning som kan inskränka strejkrätten.

Ett förslag väntas komma i maj i år. I dag kan Hamnarbetarförbundet strejka eftersom organisationen inte har något kollektivavtal med arbetsgivaren. Den möjligheten vill regeringen nu täppa till.

”Syna oss då”

Hamnarbetarförbundet anser att det bästa vore ett gemensamt avtal med samma rättigheter och skyldigheter för båda förbunden. Hamnarbetarförbundet beskylls ofta för att egentligen inte vara intresserat av något kollektivavtal – för att fördelarna med att stå utanför fredsplikten väger över. Men det stämmer inte, säger Erik Helgeson.

– Syna oss då om ni tror att vi bluffar.

Men utspelet nobbas av Transport. Enligt Peter Winstén vore det praktiskt svårt med ett gemensamt kollektivavtal eftersom avtalet med arbetsgivaren är utformat på ett sådant sätt att det omförhandlas löpande och inte bara när avtalsperioden är slut.

– Det skulle bli enormt konstiga förhandlingar, säger han.

Så hur ser er lösning ut?

– Jag ser helst att de kommer över som medlemmar till oss. Ska vi vara med och påverka så måste vi göra det gemensamt.

Konflikten i siffror

Enligt Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar är totalt 3 800 personer anställda i landets hamnar. I siffran ingår dock både hamnarbetare som lyder under Hamn- och stuveriavtalet och tjänstemän som går under andra avtal. Organisationen har ingen uppgift om hur många medarbetare som jobbar under hamn- och stuveriavtalet.