Nyheter.

2019-07-31 07:52
  • Thomas Eriksson, Mette Muhli, Philip Riedl och Linda Petersson saknar dialog med sin hyresvärd inför kommande renoveringar och hyreshöjningar. Thomas, som bott hos värden sedan barnsben, vittnar om många år av dåligt underhåll.  Bild: Martina Liljedahl
    Thomas Eriksson, Mette Muhli, Philip Riedl och Linda Petersson saknar dialog med sin hyresvärd inför kommande renoveringar och hyreshöjningar. Thomas, som bott hos värden sedan barnsben, vittnar om många år av dåligt underhåll.
  • Bild: Martina Liljedahl
Puffetikett
ETC Göteborg

De kan få hyran höjd – med 50 procent

Ett hundratal boende i Lunden kan få sin hyra höjd med 50 procent efter stambyte och renovering. Nu är hyresgästerna oroade för hur de ska kunna bo kvar.

På hyresvärdens hemsida står det att problemet med läckor nu blivit så akut att det inte längre går att lappa och laga. Hyresgästerna som ETC Göteborg träffar är inte emot själva stambytet och renoveringen i sig men de anser att det är de som nu får ta notan för åratal av dåligt underhåll.

– Det händer ingeting när man ringer. De lappar och lagar inte ens. Det är snarare så att de bara vill dölja bristerna. Jag ett hål i väggen där det drog in luft och då ville de först bara sätta en större kåpa över hålet, säger Linda Petersson.

Andra hyresgäster vittnar om att de redan har fått ommålat och exempelvis spisar utbytta och anser att fullt fungerande kök rivs ut i onödan.

– Jag får ingenting förutom 50 procent högre hyra, säger Philip Riedl, nybliven pappa, som med sin fru nyligen flyttade från granngården för att slippa renoveringskaoset där. Nu är han på väg att hamna i ett nytt.

Får inte höja för stambyten

För att en hyresvärd ska få höja hyran måste värden utföra standardhöjande åtgärder. För stambyten får de däremot inte höja hyran, då det räknas som normalt underhåll. Därför är det vanligt att fastighetsägare passar på att göra omfattande renoveringar i samband med de senare.

”Ingen idé att förhandla”

Göran Moberg, pensionerad förhandlare för Hyresgästföreningen, ansvarade för diskussionernas med fastighetsägaren i våras. Han var med på ett möte med några hyresgäster och upptäckte snart att parterna stod väldigt långt ifrån varandra.

– Det värsta här var att fastig­hetsägaren ville ta ut en hyra som motsvarade totalrenoverade fastigheter, men här handlade det om kök och badrum. Det var ingen idé att inleda någon förhandling, säger han.

ETC Göteborg har vid upprepade tillfällen under ett par dagar sökt representanter för fastighetsägaren Holger Blomstrand AB för en kommentar om den kommande hyreshöjningen.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– Det är inget som är klart än. Det kan maximalt röra sig om en hyreshöjning på 50 procent, men jag hänvisar alla frågor till fastighetschefen Lennart Voigt. Det är han som är ansvarig, säger Philip Godhe, som jobbar med fastighetsförvaltning hos Holger Blomstrand.

Linda Petersson som är ensamstående med en liten son har fått besked om att hennes hyra kan öka från 6 500 till 9 500 kronor i månaden.

Blomstrand har sagt nej

Nu måste hyresvärden få godkänt att göra åtgärder i hyresgästernas lägenheter, får värden inte det måste den gå till hyresnämnden. Först när hyresvärden har ett tillstånd ska hyran förhandlas med Hyresgästföreningen.

Hyresgästerna på Lintotten har bett om att få tre olika nivåer av renovering och hyrespåslag för att alla ska kunna bo kvar. Men det har Holger Blomstrand sagt nej till.

– De kan bestämma sig för att inte ge några alternativ och om vi inte sedan kommer överens om hyran är det upp till fastighetsägaren att vända sig till var och en med bud på vad den nya hyran ska bli. Om hyresgästerna inte godtar det måste fastighetsägaren få hyran fastställd av hyresnämnden, säger Iordan Palmatzakov, förhandlare vid Hyresgästföreningen i väst.

Känner sig bortvalda

Fastighetsägaren vill dock förhandla hyran innan denne får hyresgästernas tillstånd till renoveringen för att alla ska vet vad de får för hyra efter innan de tar ställning. Det framgår av ett brev till hyresgästerna där de uppmanas göra en kalkyl för att se om de behöver förändra sitt boende med eller utan Holger Blomstrands hjälp.

– Det känns som ”fuck off”, att de inte vill ha oss här, säger grannen Mette Muhli och påpekar att folk redan har börjat flytta.

Hon menar att Lintotten är ett exempel på hur resurssvaga grupper trängs ut från innerstaden när hyresvärdar gör standardhöjande renoveringar.

– Till slut är det bara vissa människor som har råd att bo så här centralt, säger hon.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Holger Blomstrand

Holger Blomstrand är en stor privat fastighets­ägare som byggt och förvaltat bostäder sedan 1930-talet.

Helägt familjeföretag i tredje och fjärde generationen.

Har cirka 1400 lägenheter i fyra områden i Göteborg.

2018 omsatte företaget 136, 4 miljoner kronor och gjorde över 40 miljoner kronor i vinst. Fem av dem delades ut till ägarfamiljen.