Nyheter.

2019-02-19 11:00
  • Ellastcykeln Armadillo kan komma upp i strax över 20 kilometer i timmen och tar sig tyst fram på gatorna. Vd Johan Erlandsson kör varor en förmiddag i veckan. Bild: Stina Berglund
    Ellastcykeln Armadillo kan komma upp i strax över 20 kilometer i timmen och tar sig tyst fram på gatorna. Vd Johan Erlandsson kör varor en förmiddag i veckan.
  • Med elfraktcykeln minskar utsläppen per transport radikalt.  Bild: Stina Berglund
    Med elfraktcykeln minskar utsläppen per transport radikalt. 
Puffetikett
ETC Göteborg

Cykeln som konkurrerar med biltransporter

Snabb, tyst och energisnål tar sig elfraktcykeln Armadillo genom stan. För grundaren Johan Erlandsson började det som en vision om att transportera sig själv och familjen på ett hållbart sätt. Nu har flera stora logistikföretag runt om i Europa upptäckt Göteborg­entreprenörens ellastcykel.

Med en mjuk benrörelse trampar Johan Erlandsson igång cykeln och rullar över den asfalterade innergården. I vagnen bakom sig har han precis lastat in backar med fikabröd som ska transporteras från en kafékedjas bageri till en av flera kafélokaler i centrala Göteborg.

Eltransportcykeln Armadillo har sedan några år blivit ett självklart inslag i gatubilden.

Johan Erlandsson har själv tagit initiativet till att utveckla ellastcykeln Armadillo. Han är vd för det Göteborgsbaserade bolaget Velove Bikes AB, men en förmiddag i veckan släpper han kontorsarbetet för att själv köra varutransporter åt utvecklingspartnern Pling. Arbetet för att förbättra cykeln är ständigt pågående och att regelbundet själv köra Armadillon hjälper honom att prioritera.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– Det finns hur mycket som helst vi skulle vilja göra, men det gäller att veta vad som är viktigast, säger han.

– Sen, på det rent egoistiska planet, så har jag ju varit med och utvecklat ett drömfordon. Det är gött att få ut och köra.

”Krävs radikalare åtgärder”

Det var år 2011 som de första tankarna på att skapa ett hållbart fordon kom. Johan Erlandsson, som sedan tidigare var intresserad av miljöteknik och elbilar, började en doktorandtjänst på Chalmers och satte sig in i grundläggande miljö- och resursanalys.

– Då var det ganska lätt att inse att det inte funkar rent resursmässigt om alla ska ha varsin elbil, säger han och fortsätter.

– Det tar jättelång tid innan det går ihop. Man kan nå låga utsläpp på sikt, men inte så snabbt att vi klarar tvågradersmålet. Så snabbt ställer man inte om elproduktionen, som är den som är avgörande om man ska ha låga utsläpp från elfordon, säger han.

De flesta svenskar tänker kanske på el som utsläppsneutralt, men det gäller el som produceras med exempelvis vatten- och kärnkraft, som i Sverige, men så ser verkligheten inte ut på alla håll i världen.

Därtill består varje skåpbil av uppemot två ton metaller och andra material som är resurs- och energikrävande att producera.

– Det krävs mycket radikalare åtgärder. Då började jag titta på ultralätta fordon, säger han.

”Blir billigare för branschen”

Till en början var målet att utveckla ett lätt och energisnålt fordon för privatpersoner. Men det föll på prislappen. En eltransportcykel kostar omkring 100 000 kronor.

– Den första tanken var inriktad på mobilitet, att transportera sig och sin familj. Sedan har det dragit sig åt det professionella hållet för att det rent affärsmässigt är lättare att komma igång. När man börjar i liten skala blir utrustningen dyr. Men som tur är så är det inget problem för logistikbranschen. Det blir ändå billigare för dem, säger Johan Erlandsson.

2015 registrerades företaget Velove Bikes AB och i dag finns eltransportcyklarna på flera håll i världen och har kunder som DHL Express, DB Schenker och Bring. Men de flesta kunderna är fortfarande i pilotstadiet och i dag finns totalt 160 Armadillos på marknaden. Drygt 100 av dem ägs av DHL Express och merparten används i Nederländerna, Belgien och Österrike.

För kunderna är vinsten effektivitet. Det är lätt att ta sig fram snabbt och buden slipper fastna i bilköer. Tester i Nederländerna visar att cykelbud som kör Armadillo är dubbelt så effektiva som bilburna bud under rätt omständigheter. Men det är inte bara kunderna som tjänar på elfraktcyklarna, även klimatet vinner på den här metoden att frakta varor. Inrikes transporter är i dag en av de största bovarna i Sverige när det gäller utsläpp av både farliga partiklar och växthusgaser.

Kan ersätta var femte leverans

Med elfraktcykeln minskar utsläppen per transport radikalt. Tester där Armadillon har jämförts med en eldriven skåpbil visar att cykeln bara förbrukar sex procent så mycket el som skåpbilen. Även utsläppen av partiklar minskar med cykeln jämfört med skåpbilen, eftersom en stor del av partikelutsläppen från motorfordon kommer från väg-, däck- och bromsbeläggslitage.

Men eltransportcykeln har sina begränsningar.

– Den kan inte ta hur mycket last som helst. Det är ju småleveranser som gäller, säger Johan Erlandsson.

Eltransportcykeln kan i dagsläget ersätta cirka 20 procent av dagens leveranser.

– Man ska inte hävda att man löser alla transportproblem med det här. Men man kan lösa en rätt stor del, och för den delen det handlar om blir det en väldigt stor skillnad. Andelen leveranser som är möjliga att göra med lastcykel ökar också allteftersom e-handeln går mot snabbare leveranser, säger Johan Erlandsson.

I år satsar Velove på att bygga 300 cyklar. Det är en tredubbling jämfört med förra året. I dagarna lanseras cykeln i större skala i Tyskland och Johan Erlandsson säger att han räknar med att rulla ut många fordon i landet i år.

Samtidigt är det fortfarande många kunder som väljer att ta det försiktigt och köper en cykel i taget. Att byta system sker inte över en natt.

– Vi får många frågor om hur man gör när det är kallt och regnar. Det enkla svaret är att Pling har kört sex vintersäsonger med de här cyklarna i Göteborg där vi har ganska besvärliga förhållanden. Vi har aldrig missat en leverans. Två har blivit försenade, men vid det tillfället hade skåpbilarna ännu större problem med snön än vi, säger han.

800dagar

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från ETC Göteborg utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom ETC Göteborg direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Velove Bikes

Johan Erlandsson grundade företaget 2015 tillsammans med Linda och Dennis Kanter som är produkt­designers.

Företaget utvecklar elfraktcykeln Armadillo. Bolaget har också en egen logistiklösning med en container som gör det möjligt att  enkelt flytta last direkt från en större lastbil till cykel utan att paketera om godset.

Tog förra året plats på Ny Tekniks och Affärsvärldens lista över de 33 hetaste svenska startup-bolagen.

Utsläpp av kväveoxider

Mellan 1990 och 2017 minskade utsläppen av kväveoxider (NOX) med 56 procent. År 2017 var utsläppen 124 000 ton. Merparten, nästan 49 000 ton, kom från inrikes transporter.

Kväveoxider bildas vid förbränning i höga temperaturer. Begreppet kväveoxider (NOX) innefattar både kvävemonoxid (NO2) och kvävedioxid (NO). ­Kväveoxider bidrar till övergödning och försurning av skog, mark och vatten.

Kväveoxider har också negativa hälsoeffekter och påverkar andningsorganen. Främst hos känsliga personer med till exempel astma.

Källa: Naturvårdsverket

Utsläpp av växthusgaser

Från år 1990 har utsläppen gått ner med 26 procent, från 71,3 till 52,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter 2017.

År 2017 hade Sverige ett totalt utsläpp av växthusgaser på 52,7 miljoner ton. Industrin står för störst del med 17,2 miljoner ton. Inrikes transporter är den näst största boven och släppte samma år ut 16,6 miljoner ton.

Utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser bidrar till att jordens klimat blir allt varmare. Det är det som kallas växthuseffekten.

Källa: Naturvårdsverket