Trafiknämnden beslutade förra veckan att bygga detta stadens första cykelhus. Det ska stå färdigt runt årsskiftet 2019–2020. Men planer finns på att bygga fler.
– Vid de nya stationer som ska byggas längs Västlänken – Haga, Korsvägen och Centralstationen – planerar vi också liknande cykelhus. Men de ligger längre fram i tiden, där har nämnden inte fattat något formellt beslut än, säger Malin Månsson.
Cykelparkeringshuset i Gamlestaden ska ha plats för 700 cyklar i tre våningar. Det ska ligga 50 meter från Gamlestadens resecentrum, och till tåg, spårvagn och buss blir det mellan 30 till 100 meter. Lättillgängligt och säkert är nyckelorden.
– Man ska kunna cykla den första eller sista delen av sin resa till arbetet och veta att man kan ställa sin cykel på ett säkert ställe, även över natten, säger Malin Månsson.
Plats för specialcyklar
Förutom vanliga cyklar ska det göras plats för olika typer av specialcyklar, som lådcyklar och cyklar med släpkärror till exempel.
– Sedan elcykelpremien kom har vi sett en ökning av antalet elcyklar i staden, men vi ser också fler och fler specialcyklar. Och sådana cyklar är dyra, vi vet att folk vill kunna parkera sin cykel på en trygg plats. Därför kommer vi att vara noga med att det nya cykelhuset ska vara säkert.
Exakt hur säkerheten kommer att se ut, om det blir lås eller om det handlar om god belysning eller kameraövervakning, är ännu inte bestämt.
Sneglat på Malmö
Inför beslutet har man från trafikkontorets sida sneglat på Malmö, som byggt cykelhus vid Citytunnelns tre stationer där. Men man har även tittat längre söderut.
– Vi har även varit i Holland, där det i princip är standard med större cykelhus vid alla tågstationer, säger Malin Månsson.
Cykelhuset beräknas kosta 25 miljoner att bygga. De pengarna tas från stadens befintliga investeringsplan för cykelsatsningar. Drift och underhåll beräknas kosta en miljon per år. För det kommer trafiknämnden att begära pengar från kommunfullmäktige.
Ylva Bowes