Skärgårdskrogen Brännö varv har fått kritik för att de drog tillbaka sitt ekonomiska stöd till fotbollsföreningen Qviding när de lanserade en regnbågsfärgad matchtröja. Nyheten väckte något av ett ramaskri på ön. Som motkraft startades initiativet Brännö regnbåge som på några dygn samlade in över 26 000 kronor från boende på Brännöbor.
Över hundra öbor har engagerat sig i insamlingen. Pengarna har gått till sponsring av tre regnbågströjor till Qviding FIF och resten till Brännöföreningens barn- och ungdomsverksamhet. Initiativtagarna vill inte uttala sig, men en av dem som skänkt pengar berättar:
– Jag är själv hbtq-människa och känner samhällsklimatet hårdna. Då är det himla fint att se goda motkrafter få sådan snabb uppslutning. Café varvet drog tillbaka sitt sponsorbidrag och vi skickade tre gånger så mycket tillbaka till Qviding. Personligen är jag också glad att det var ”vanliga straighta medelålders människor” här på Brännö, som först reagerade. Det bådar gott för framtiden.
Väckt stort intresse
På sin hemsida skriver Qviding att tröjorna blivit en riktig snackis. Enligt dem har många hört av sig och vill synas på de nya matchstället. Nu säljer de särskilda sponsorpaket där man får sitt företagsnamn tryckt på en av tröjorna.
Efter sitt agerande har Brännö varv fått en lång rad kommentarer på sin Facebooksida. En person skriver att han aldrig skulle sätta foten på det homofobiska caféet och en annan hälsar att ”maten smakade varken bättre eller sämre än hos många andra men just nu lämnar er mat en bitter eftersmak”. Andra går in och försvarar Brännö varv och skriver att de har bra värdegrund och att det är ”skoj att se det finns trevliga företag som verkligen våga säga vad dom flesta tycker”.
ETC Göteborg har sökt Brännö varv, men utan resultat.