Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Vi måste utgå ifrån vad som är praktiskt genomförbart

Bild: Bild: TT

ETC Göteborg.

Replik till debattartikeln från Planka.nu i ETC Göteborg 27 januari.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Marcus Andersson på Planka.nu anklagar mig för att ljuga i en artikel om nolltaxa i kollektivtrafiken i ETC Göteborg. Själv lägger han fram undermåligt underlag för sina påståenden.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Jag sa att försöket med nolltaxa i Avestas bussar inte lett till att det var bilisterna som börjat åka kollektivt i första hand, utan att ökningen bestod av tidigare cyklister och gångtrafikanter. Ren lögn, hävdar han, trots att vi utgått från samma undersökning av det oberoende konsultföretaget Ramböll. 

Deras slutsats av nolltaxeförsöket var att 39 procent av de nya resenärerna är tidigare bilister. Det kan stämma, men det kan också vara helt fel. Enligt uppgifter från Statistiska Centralbyrån är antalet som bor i Avestakommun 22 781 personer och cirka 12 000 i tätorten. I utvärderingen har Ramböll frågat 74 stycken personer så risken att det slår snett beroende på för litet urval är stor. Om det är hälften av dessa 74 som inte är nya resenärer är underlaget för dåligt för att över huvud taget dra någon slutsats.  

Därutöver har trafiken utökats, vilket gör det svårt att dra slutsatser av underlaget. I rapporten står att ”en ny tätortslinje med fyra dubbelturer vardagar införts. Dessutom har linje 3 tillförts en dubbleringstur på morgonen, linje 4 har fått en ny tur via Brunnbäck och linje 301 har fått en och en halv dubbleringstur på morgonen”. Det genererar så klart nya resenärer och ökat resande. Men det gör det osäkert att dra slutsatsen att avgiftsfritt lockar nya resenärer. Kanske har de infört de nya linjerna i efterhand på grund av ökningen men så verkar det inte i rapporten. 

Det väsentliga som vi bör diskutera i denna artikel är hur Miljöpartiet och den rödgrönrosa ledningen driver utvecklingen framåt. Vi arbetar hårt för att få fler att åka kollektivt, men måste utgå ifrån vad som är praktiskt genomförbart i nuläget. Västlänken och utbyggd spårväg är viktiga insatser för att få fler att välja kollektivt. Mycket görs alltså, men allt vi vill kan inte genomföras på en gång. Mer måste göras. Vi i Miljöpartiet i Göteborg är drivande i bland annat gratis kollektivtrafik för pensionärer, se till att det är gratis att resa för skolungdom under den förlängda tiden på dygnet (inklusive loven), gratis älvskyttel och subventionering av periodkorten för zonen Göteborg med 100 kronor per månad och kort för de grupper som inte är skolungdom eller 65 plus. 

Steg för steg ska alla kunna åka kollektivt. Vi bygger en grön och tät stad, där alla ska ha nära till bussen eller spårvagnen. Det ska vara lätt, snabbt och smidigt att ta sig till jobbet eller studier. Det är oerhört viktigt för klimatet att få fler bilister att kunna ta bussen eller spårvagnen. Då behöver vi en smidig och snabb kollektivtrafik.

Ämnen i artikeln