Debatt. .

2014-09-10 11:58
Arkivbild: Kent Österberg

Vi cykeldemonstrerar för trängselskatt

Snart skall vi rösta om trängselskatten i Göteborg och det handlar om vilken stad som vi vill ha i framtiden.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC Göteborg förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC Göteborg förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Ett nej till trängselskatten kan också innebära en fortsättning av den trafikpolitik och stadsplanering som vi haft sedan 1960-talet i Sverige. En politik som har inneburit stora, glest bebyggda städer med långa avstånd mellan bostäder, arbetsplatser och affärer, fler motorvägar, stora köpcentrum som förutsatte egen bil, fler parkeringsplatser, sämre kollektivtrafik och cykelbanor. Följden har blivit ökad biltrafik, men även luftföroreningar, buller och bilköer som man har försökt bygga bort med ytterligare genomfartsleder. Men dessa nya vägar har ofta lett till mer bilkörning, ännu längre bilköer och ytterligare markexploatering. Samma utveckling hade vi redan sett i USA och detta borde vi ha dragit lärdom av.

 

Den här trafikpolitiken är inte långsiktigt hållbar eftersom den ökar energiförbrukningen och markbehovet, den minskar inte problemet med trängseln på vägarna och den är mycket dyr.

 

Ett ja till trängselskatten kan bli början på en ny stadsplanering för minskat resebehov. En tätare stad där det är nära till det mesta. Där bebyggelsen består av en blandning av bostäder, arbetsplatser, affärer och gågator, fler små närbutiker, färre parkeringsplatser, bättre och snabbare kollektivtrafik samt fler cykelbanor. En stad där man inte behöver bil så ofta utan kan gå, cykla eller åka kollektivt. En stad med mindre buller, där luften är lättare att andas, med större plats för gröna växter och utomhusaktiviteter till exempel idrott, kultur och lekar. I den här staden blir gatan ett livsrum och inte bara en transportsträcka.

 

Det är för det här alternativet som vi cykeldemonstrerar på lördag.

 

Mats Klingberg

Kent Österberg

Ros-Marie Johansson

Einar Lindell

Medlemmar i Göteborgs Miljögrupp

 

Åsa Österlund

Nätverket JA till trängselskatt