Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Var är Miljöpartiets gröna regionpolitik?

Bild: Foto: Allan Karlsson/Västtrafik/Pressbild

Dagens ETC.

Det måste bli billigare för unga vuxna att resa kollektivt igen. Men det är något som motarbetas av Miljöpartiet, menar socialdemokrater i kollektivtrafiknämnden.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

När Miljöpartiet tillsammans med Alliansen i vår region tog bort ungdomsrabatten i kollektivtrafiken 2016 motiverades det med att en sådan rabatt bland annat utgjorde en teknisk utmaning för Västtrafik. Redan där och då sa vi i socialdemokrater att ett tekniskt system inte får prioriteras framför behovet för unga vuxna. Sedan dess har vi lovat att verka för ett återinförande av en ungdomsrabatt hos Västtrafik.

När vi nu lyfter en motion om att införa en rabatt för unga vuxna i kollektivtrafiken är det allt annat än den populism som Ulrika Frick i Miljöpartiet hävdar. Vi ställer oss frågande till varför en miljöpartist med sådan kraft motarbetar en motion som syftar till att öka incitamenten för unga vuxna att resa kollektivt. Kan det vara så att Miljöpartiet i Västra Götalandsregionen med sina 4,63 procent av rösterna – det klart minsta partiet i det blågröna styret i regionen – inte har möjlighet att driva en grön politik?

Vi kan absolut förstå idén om att ett parti vill ingå i en styrande koalition. Det är trots allt endast genom att ingå i ett samarbete, en majoritet, som ett parti kan påverka de beslut som fattas på riktigt. Men var går Miljöpartiets gräns för när det är rimligt att ingå i en koalition?

För oss är det obegripligt varför just miljöpartister ska agera bromsklossar i förslag som stärker ungas möjlighet att åka kollektivt. Vi anser att när Miljöpartiet är som bäst förmår de flytta fram samhällsdebatten i en progressiv miljöpolitisk riktning. När de är som sämst förhandlar de bort grön politik för en illusorisk makt.

/ Marina Fransson (S)

Ledamot i kollektivtrafiknämnden

/ Leif Blomqvist (S)

Ledamot i kollektivtrafiknämnden

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00