Debatt. .

2021-01-15 02:08
Puffetikett
ETC Göteborg

Snäva administrativa regler försvårar för studenter under pandemin

Den 21 december 2020 stängde Sverige sin gräns mot Danmark. Samma dag ställde Folkuniversitetet i Sverige in sina IELTS-test, internationella språktest i engelska, på grund av Covid-19. Blivande studenter möter nu nya motgångar i sviterna av pandemin och vädjar om hjälp från de nordiska universiteten.

Den 21 december 2020 stängde Sverige sin gräns mot Danmark. Samma dag ställde Folkuniversitetet i Sverige in sina IELTS-test, internationella språktest i engelska, på grund av Covid-19. Blivande studenter möter nu nya motgångar i sviterna av pandemin och vädjar om hjälp från de nordiska universiteten.

Inför varje termin antas en stor mängd nordiska studenter till universitetsutbildningar i de nordiska grannländerna – en fantastisk möjlighet som vi alla värnar om, när vi inte befinner oss i en kris.

Många av dessa universitetsutbildningar bedrivs på engelska. Trots ett positivt antagningsbesked och behöriga gymnasiebetyg behöver exempelvis svenska medborgare därför genomgå ett obligatoriskt språktest i engelska för att bli fullt behöriga till – som i mitt fall – ett danskt universitet.

Med ett nu inställt IELTS-test i Sverige, lyckades jag boka ett test i Köpenhamn. Tur i oturen kan man tycka, men med det följer givetvis en enorm stress och många frågetecken. Vad gör jag om testet i Danmark också blir inställt? Hur reser jag till Danmark på ett smittsäkert sätt? Kommer jag bli insläppt i landet? Kommer jag få komma hem igen?

Jag ringde mitt (förhoppningsvis) blivande universitet, Roskilde universitet, för att reda ut situationen. Slutsatsen av samtalet var att det danska universitetet är mycket strikt med behörig dokumentation som styrker studentens kunskaper i engelska.

”Om du inte har möjlighet att genomföra ett test i engelska nu är du välkommen att söka in till utbildningen vid nästa studiestart i stället”, förklarade Roskilde universitet.

Jag blev även informerad av universitetets administration att det förr i tiden var godkänt att dokumentera sina kunskaper i engelska med svenska gymnasiebetyg. Jag önskar därför framföra en begäran till våra nordiska länder och universitet: gör undantag och hjälp era blivande studenter. Godkänn våra gymnasiebetyg. Ni har inte råd att förlora oss på grund av pandemin.

Nordiska gymnasiebetyg i engelska skiljer sig inte till så stor grad, att de inte skulle kunna accepteras i våra grannländer när vi befinner oss i en så pass svår global situation som vi gör just nu. Det råder pandemi och människor dör. Gränsen är, som ni förmodligen redan vet, stängd av en anledning.

Det är inte hållbart att låta studenter resa fram och tillbaka över stängda gränser för att intyga en behörighet vi faktiskt redan har, och som dessutom godkänns i våra nordiska hemländer. Vi accepterar inte universitetens nuvarande förhållningssätt och önskar hjälp att uppfylla antagningskraven på ett smittsäkert sätt.

Eftersom jag redan har varit i kontakt med universitet ett flertal gånger vet jag hur svaret lyder: “vi godkänner också TOEFL’s hembaserade online-test”. Vad universitet dock inte verkar vara medvetet om, är hur svåra kraven för att genomgå det hembaserade online-testet är att uppfylla.

Som om detta inte vore nog, har en rad tekniska problem med det hembaserade online-testet rapporterats. Med det sagt, kära beslutsfattare vid de nordiska universiteten – låt inte det globala utbrottet av Covid-19 gå ut över den akademiska utbildningen. Hjälp era blivande studenter – godkänn våra gymnasiebetyg! Ni har inte råd att förlora oss på grund av pandemin.

Michelle Sara Gano 
Göteborgsk studerande vid Uppsala universitet och avdelningsansvarig på Tankesmedjan Tora Sverige