Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Risk för privatisering av spårvägen

Bild: Foto: Fredrik Sandberg/TT

ETC Göteborg.

Stor risk för spårvagnstrafiken privatiseras när delar av den säljs ut till moderatledda regionen, skriver Daniel Bernmar (V) kommunalråd.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Idag ska spårvägens framtid avgöras. Göteborgs kommun har idag ansvar för spårvagnstrafiken, men nu vill alla partier förutom Vänsterpartiet att Västra Götalandsregionen tar över ansvaret. Att överlåta ansvaret till moderatledda regionen riskerar att leda till framtida privatiseringar av spårvagnstrafiken.

VI VILL VETA VAD DU TYCKER!

Skicka din insändare eller debattartikel, upp till 4000 tecken, till
goteborg@etc.se

Vi ser många problem med att omorganisera spårvägen. Genom att regionen tar över ansvaret för spårvagnstrafiken finns stor risk för en framtida privatisering av spårvagnstrafiken. Det riskerar i sin tur sämre arbetsvillkor för personalen och sämre demokratisk styrning. I dag är den största delen av den kollektivtrafik som sköts av regionen privatiserad. Risken för framtida privatiseringar är en av de synpunkter som också lyfts från fackligt håll av de som organiserar spårvagnschaufförerna.

Samtidigt som regionen ska ta över ansvaret för spårvagnstrafiken, ska Göteborg få stå med riskerna. Om förslaget går igenom kommer nämligen spårvagnssystemet styckas upp genom att drift, underhåll och personal separeras från varandra. I dag hålls dessa delar ihop i Göteborgs kommun.

Denna separering kan liknas vid uppstyckningen av järnvägen som ledde till sämre villkor för resenärer och personal och minskad demokratisk styrning. För att komma till rätta med problemen har därför regeringen nu meddelat att delar av järnvägsunderhållet ska återförstatligas. Låt oss inte göra om samma misstag.

Spårvagnarna är Göteborgs själ. Därför bör självklart spårvägen drivas av Göteborg även i framtiden.

Daniel Bernmar (V), Kommunalråd

Ämnen i artikeln