Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Religionsstridernas lidande är omätligt

"All denna påverkan för att nöta in att det finns en Gud och ett liv efter detta. Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir den till slut en sanning", skriver Per Acke Orstadius i ett svar på Thomas Martinssons ledare i ETC Göteborg #31
"All denna påverkan för att nöta in att det finns en Gud och ett liv efter detta. Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir den till slut en sanning", skriver Per Acke Orstadius i ett svar på Thomas Martinssons ledare i ETC Göteborg #31 Bild: Bild: Esteban Felix/AP/TT

ETC Göteborg.

När några sjukhuspräster i ett tv-program för någon tid sedan fick frågan vad de talade om med svårt sjuka människor gav de ett samstämmigt svar. De flesta sjuka ville tala om de synder de begått i livet. De var oroliga för vad som skulle hända med dem i livet efter detta.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Det kom mig att minnas det svåra som min hustrus farfar fick genomlida under sin sista tid. Han hade varit socialist och ateist. Men när han mot slutet fick svåra plågor fick han för sig att dessa var straffet för att han inte trott på Gud. Han hade svår ångest inför vad som skulle ske med honom efter döden. Den religiösa hjärntvätt han utsatts för i barndomen och senare kom upp till ytan. En hjärntvätt som för många omfattade söndagsskola, aftonböner, bordsböner, morgonböner, psalmsång och kristendomsundervisning i skolan, konfirmation och husförhör. Det prästerna förkunnat i samband med dop, vigslar och begravningar. Det de hört i program i tv/radio som högmässor, helgmålsringningar och olika andaktstunder. All denna påverkan för att nöta in att det finns en Gud och ett liv efter detta. Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir den till slut en sanning.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

I dag förekommer ingen kristendomsundervisning i skolan och inga husförhör. Men så sent som häromdagen hörde jag hur prästen i samband med en begravning återkom tre gånger till orden ”den som tror på Gud ska ha ett evigt liv”.

I tv kunde man också se en förtvivlad kvinna i ett flyktingläger som förlorat sitt hem, sin man och tre av sina barn i en bombattack. Men som ändå talade om hur nog Gud skulle ordna allt till det bästa. Den som har en stark tro på en allsmäktig och god Gud kan få tröst. Och få känna hopp. Om inte för detta livet så i alla fall för nästa. Problemet är dock att det är svårt att tro på en god och allsmäktig Gud när världen ser ut som den gör med krig, fattigdom, svält och flyktingströmmar. Och det är ännu svårare att tro på ett liv efter detta då döden utplånat alla ens tankar och känslor och kroppen förbränts till aska. Vad är det som ska leva vidare och var?

Frågan är varför man inom alla monoteistiska religioner försöker övertyga människorna om att deras Gud är den enda rätta. Att man dragit ut i korståg med vapen i hand för att frälsa hedningar. Att man som IS i dag halshugger människor som inte delar deras tro.

Den franske lantprästen Jean Meslier, som på 1700-talet omvände sig till ateismen, gav en förklaring. Nämligen att religionen är ett påfund av de mäktiga i syfte att berika sig och förtrycka de fattiga och göra dem maktlösa. Det är en sannolik förklaring. ”Jag fattig, syndig människa som med synd född” heter det i kyrkans syndabekännelse. ”Vi skola frukta och älska Gud så att vi icke förakta eller förtörna våra föräldrar och herrar utan hålla dem i vördnad, tjäna dem, lyda dem, älska dem och hava dem för ögonen” heter det i Luthers förklaring till det fjärde budet. Så formades lydiga undersåtar och en arbetarklass som ödmjukt slet för svältlöner. Genom löftet om ett paradis och hotet om ett helvete i livet efter detta fick man människor att skänka och testamentera sina pengar till kyrkan. 

Visst kan en gudstro skänka tröst och trygghetskänsla åt människor i nöd av olika slag. Detta oavsett hur lite förankring i verkligheten denna tro än kan ha. Men tron har också en annan baksida. De lidanden som religionsstriderna har åsamkat och åsamkar miljarder människor är omätliga. Därför är det en gåta att myndigheter i vårt land och världen över ger näring åt dessa myter om en gud och ett liv efter detta i stället för att göra allt för att avliva dem. 

Ämnen i artikeln